.
In de 60er en 70er jaren was onze
moraal minder krampachtig. Op popfestivals toonden wij trots onze melkmachientjes.
Foto’s van blote kindjes zijn inmiddels verboden en worden gerelateerd aan pedofilie of kinderseks.
klik op de pornografische afbeelding voor vergroting
Het is onvoorstelbaar, dat anno 2012 geen enkel reclamebureau een kind nog durft af te beelden zoals op de Coppertone-advertentie. Dat zegt meer over onze onkuise hypocrisie, dan over enige vulgair aspect van deze charmante afbeelding.. Moreel gesproken zitten we in ‘a fall &
decline of moral attitudes’. Of die schijnheiligheid te wijten is aan
een opkomende islamisering, laat ik aan de hoog geblondeerde Mozart over, maar
dat nieuwe Nederlanders niet direct vanuit hun bergdorpjes een relativerende levenshouding
meebrachten, mag een feit zijn.
Bijzonder vind ik dan ook, dat in Amerika, en in Engeland, men al weer een
tijdje moedermelk-ijs verkoopt. Ik hoor mijn man al denken “Wat zou het
leuk zijn, als Janneke daar eens een NRC-filmpje over maakte met eigen duurzame en biologsche moedermelk en het hele proces educatief toonde..”.
Toch wil ik dat ge
dit item serieus bekijkt.
Anno 2012 moet het absoluut onmogelijk geacht worden dat
ge uw kindje in een Amsterdamse of Brusselse (zeker bij ons....) tram in aanwezigheid van Marokkaanse jongeren
de borst geeft.
En waarom eigenlijk ? Ik ga me niet bevlekken aan Wilderiaanse
en Winteriaanse analyses, maar laat u liever kennis maken met een schoon verhaal uit het
Middeleeuwse Gent in Vlaanderen. Uit de tijd dat Vlaanderen het centrum van
Europa was, en de lage landen een soort noordelijke buitenprovincie waar de voorzaten van Thieme
nog in beestenvellen liep…
De naam "Mammelokker" is afkomstig uit het Gentse dialect en betekent letterlijk borstzuiger ("mamme"=borst en "lokken"=zuigen). Het gebouw ligt tussen Het belfort en de Lakenhal (LINK).
De sage van de mammelokker is een oude Gentse sage. Het verhaal gaat dat een vrouw elke dag haar tot de hongerdood veroordeelde papa in de gevangenis mocht bezoeken, op voorwaarde dat ze geen voedsel meebracht. Omdat de vader niet stierf, liet de rechter na een tijdje de vrouw tijdens haar bezoeken in het oog houden en ontdekte zo dat de vrouw haar vader doorheen de tralies in leven hield met borstvoeding. De rechter confronteerde de vrouw met haar daad waarop zij hem vertelde dat zij dit in vertrouwen op God deed. De rechter verleende daarop gratie aan haar vader. Deze sage van de mammelokker is een Gentse variant op de oude legende gekend als de Carità Romana, waarin Pero haar vader Cimon redt door hem te zogen. De Carità Romana is één van de verhalen uit de Dictorum factorumque memorabilium libri IX (Negen boeken over memorabele gezegden en daden), een werk uit 31 na Christus van Valerius Maximus.
Het vreemde is dat het geven van de borst aan vaders of andere mannen in de Islam een bron van verwarring geeft. De ‘fijnproevers’ vinden van wel, maar de ‘lactose-intoleranten’, die er waarschijnlijk allergisch voor zijn, vinden van niet. Link: 'Husband drinking milk form his wive's breast'
In dit kader nog twee opmerkingen:
- Genetisch bepaald kunnen veel negroïde volkeren niet tegen koemelk, omdat ze geen of weinig enzymen aanmaken om de melksuiker om te zetten in lichaamseigen glucose. De Massai vond een oplossing door de zuurgraad te veranderen door het toevoegen van bloed.
- Nederland raakte, ik meen in de 80er jaren, in een groot schandaal door de hongerende Afrikaanse bevolking Nutricia (?) melkpoeder toe te zenden, zich niet realiserend (beetje dom..) dat Afrikaanse moeders geen zuiver water hadden om het met de melkpoeder te mengen. Gevolg grote babysterfte.
MOEDERIJS
Helaas ken ik in Vlaanderen of Nederland geen ijsco-marchand, die van moedermelk ijs maakt. Anders zou ik het zeker gaan proeven.