woensdag 13 november 2019

Gekookt!



Ongebakken zagen ze er nog mooi uit
Maar zie de volgende foto



Pools, Croatisch en Macedonisch!


Gekookt, gegeten...




Sardien-bonenburgers

Klinkt modern, maar is klassiek Spaans

Ik las dat ze het maken met verse sardien, maar dat lijkt me een slecht idee gezien de -nog steeds- slapte van het deeg als je sardien uit blik gebruikt (zoals ik deed), waar toch al veel minder vocht in zit dan in verse

Vers sardiengehakt zeg maar: met wat bloem is het prima te verwerken als quenelles
Deeg ervan maken = meer bloem = weg smaak
Zie ook het verhaal over de zuurkoolkroketten hier (alle links hier openen in een nieuw venster)


Witte bonen en sardien op olijfolie separaat afgieten
Sardien-olieopvangen

Bonen grof prakken

Sardien grof prakken en door de bonen werken

Geklopt ei erdoor werken, dille, citroenrasp, z/p, wat van de olie, en paneermeel tot stevig

Koel

Burgers vormen en in hete olijfolie bakken

In de rest van de olie ooit eens eieren bakken



Deeg blijft in eerste instantie slap
Draaien een ramp
Meer ei!


Brood met zaad

Met amarant, met gierst en met lijnzaad


Ik maakte het met spelt volkorenmeel, dus de aanwijzingen dienaangaande wat het rijzen betreft kan je negeren als je tarwe gebruikt

Rooster de granen separaat
Amarant vrij lang op hoog vuur, tot het kleurt; roeren steeds! Plakt aan de rand van de pan: tik met spatel op de rand
Gierst eerst hoog vuur, gaat roken: laag vuur; steeds roeren
Lijnzaad springt uit de pan; deksel! Deksel vasthouden en steeds omschudden

500 volkoren speltmeel, kuiltje, wat suiker, 10 gram gedroogde gist, wat lauw water, met bloem bedekken, wachten tot het schuimt

Deeg van maken met 10 gram zout (niet op het recept op het pak letten!) en richting 300 ml lauw water, waardoor een scheut gerstemoutstroop of zo

Goed kneden!

Een uur rijzen onder een doek, op een warme plek

In drie delen en het zaad door elk deel kneden
Verzin iets om zo weinig mogelijk te kneden  (spelt!)

Vormen, narijzen
(Doet het weinig; spelt!)

Inkwasten met ei met iets water goed geklopt
Bestrooien met het desbetreffende zaad

Oven, 180°, 15 à 20 minuten



Vlnrmdklokmee: amarant, lijnzaad, gierst


Pain au merguez

Brood met merguez

Maak ik eens in het jaar in de bakkerij
Komen de klanten binnen, snuiven, C'est quoi ça, ça sent bon, c'est quoi?
("Ik koop het voor mijn man, die vindt dat lekker!" Winkelmeisje nadat ze weg is "Steekt ze thuis meteen allemaal in d'r eige mik")

Gewoon stokbrooddeeg

Pistolets vormen, rijzen

Opensnijden over het plat

Halve merguez erin, in de lengte opengesneden en met de velkanten tegen mekaar geklapt, dus buiten enkel vlees
Goed dichten

Dwars insnijden tot net op de worst

Narijzen, oven



Het vet moet over het brood bubbelen
(Van het worstje blijft dan weinig over)
De derde v.l. had ik niet goed ingesneden
De meest linkse perfect
Daar doe je 'n moord voor


Poolse knoflookworst


Ik zeg Welke worst is kabanos?
Alle worst meneer
En welke is met knoflook?
Alle worst meneer

Wat ik kocht was meer een soort kookworst, die vooral heerlijk was even meegestoofd in zuurkool

Hieronder dat lijkt veel augurk, maar dat heb je echt nodig




Pierogi

"Knoedels gevuld met kool en champignons"
"Handgemaakt product"



Poolse winkel, koeling versproducten


Een groot verschil met andere gevulde knoedels:
Je moet ze koken en daarna opbakken

Erg lekker




Croatische perenlikeur Lara


Zó proeven

Perendrupslikeur, maar niet storend
Tweede slok: mooie sterke perensmaak
Derde slok: prima spul, die fles komt wel leeg


Met roomijs

Ff wennen...


Door flensjesbeslag

Croatische klassieker

Smaakt niet duidelijk naar de likeur, maar smaakt erg mooi
Gebruik niet teveel likeur
Serveer met mooi fruit en met slagroom


Op de fles

Ik bedoel: daar staat op:

"In koffie, in vruchtentaart, met slivovitz"

Dat laatste deed ik
Een forse kopstoot maar zeker niet vies!




Pepers pekelen

Voor Macedonische pizza


Zie hier waar ik het niet met de juiste pepers maak
Scroll wat naar beneden en zie welke pepers je moet gebruiken
Dat zijn die Griekse niet al te pikante, mooi vlezige, maar ja, die had ik toen niet

Die Macedonische pizza, dat is zo ontzettend lekker...

En dus ging ik die pepers zelf maken

Die lichtgroene iets pikante puntpaprika's bij de Turk

12 uur op pekel van 60% in een pot, en dan zo dat de stelen erbovenuit steken, zodat de hele peper in de vloeistof geduwd wordt als je de pot sluit

Helft van de pekel afgieten en aanvullen met witte wijnazijn

Twee weken...
Regelmatig azijn bijvullen

Dat gaat wat worden, wow...



Ik kwam wat azijn tekort
Vergat na inkoop een nieuwe foto te maken


Menghoning


Zwarte boekweithoning vindt niemand lekker, behalve ik
Iemand zei ooit "Afkickhoning"

Maakte een mengsel 50/50 met klaverhoning (die vind je om onduidelijke redenen enkel nog maar en met ook nog wat geluk bij Jumbo) (naast de zonnebloemhoning die je niet moet kopen, en de lindebloesemhoning die je wel moet kopen)

Twee maal Au bain Marie smelten, mengen

Heerlijk, vonden zelfs de boekweithoninghaters




Rechts het eindproduct


Cachaça, Hanappier en kersen

Ik had het er al eens over


Als je vier potten maakt, met in twee cachaça en in twee Hanappier, en in elk van de twee eenmaal ontpitte kersen en een maal niet ontpitte, dan wordt natuurlijk de drank met de ontpitte het mooist, en de vruchten het mooist van de niet ontpitte
Dat schreef ik al, en dat ligt ook voor de hand

Uhh, Hanappier noemt zich eau de vie, maar is net als cachaça rum

Wat ik nog niet schreef: cachaça zonder pit is de mooiste drank, en Hanappier mét pit geeft de mooiste kersen

Maakte roomijs met die cachaça en met die Hanappier kersen
En slagroom
Achachachachach...

Totaal niet meer aan foto gedacht natuurlijk...