zondag 28 april 2019

Veluwe





Ik was een paar dagen op de Veluwe


Hotel in Apeldoorn

Mooi hotel in een bos

Kamer met legbad!



* De stad Apeldoorn (daar was ik nog nooit)

* Een tentoonstelling in het Openluchtmuseum

* Een antiquariaat wat dat boek hierboven had, wat ik al jaren zoek, en waar ik ook de andere boeken vond hieronder



In de trein een broodje Filet américain met schijfjes ei
Prima combinatie

Eendenborst met gerookte meerval
Ook een prima combinatie

Lekkere nachos met kaas
Heel mooi avocadodipje, lekkere pikante tomatendip

Zag ergens dat ze spul serveerden in stoommandjes, maar het spul erin was niet daarin gestoomd...



Naar deze forse pil zocht ik ook al lang
Ik bedoel: voor een mooi prijsje



Had gezien dat er in Apeldoorn een Afghaans restaurant was

Bleek failliet



Dat was in de Van Kinsbergenstraat, alwaar heel wat restaurants

Maar mij kon daar niks bekoren



Kwam zo aan het einde van de straat in het Stadscafé

Nieuwstraat

Coquilles met vanille beurre blanc, dat hoeft van mij niet

At er -goede- jiaozi
Zie hier (alle links hier openen in een nieuw venster)
Deze waren met kip en witte kool gemaakt

Bavette met gemarineerde rode kool

Goed eten, redelijke wijn, slechte bediening (of trage keuken, dat kan ook)





Openluchtmuseum, tentoonstelling



In de museumwinkel veel kookboeken, vanwege die tentoonstelling

"De geur van witte rijst" zag ik

Koloniale Indische recepten

Recept "Nasi en Adriaan"
Niet gekocht dus

De familie Kleynejan lag er ook met dat boek wat nóg slechter is dan dat boek van Kleynejan solo



Restaurant

Plastic bestek, plastic bekers, plastic borden

Bestek en borden van zwart plastic, dus niet recyclebaar want niet te sorteren



Het enige boek wat nog ontbrak van Van Damp
Nu kunnen we serieus aan de Grote Van Damp Afslachting beginnen



Tentoonstelling Gruwelijk Lekker



Dat de Gele stekelzwam zéér giftig is

Dat ligt soms zelfs bij Albert Heijn...

Heerlijk spul

Pied de mouton

Dat je het Schapevoetje wél kan eten

Maar dat is dus hetzelfde!



"Trompettes d'amour"

Trompettes de la mort, ja...

Eros en Thanatos...



Dat in 1501 knoflook werd gegeten maar dat het later in ongebruik raakte omdat je ervan uit je bek gaat stinken

Gelul

Het eten raakte in ongebruik omdat het gebruik tegen duivels en heksen populair werd



Dat in 1501 kruidnagel gegeten werd

Nou, aan het hof misschien, want het was extreem duur toentertijd



"Tegenwoordig wordt bloed ook toegevoegd aan brood, biscuit en pudding"

Huhh??

Die pudding zal wel een contaminatie zijn met bloodpudding



"De romeinen importeerden garum"

De romeinen buiten midden Italië moesten hun garum laten verschepen

En ze vergeten, of, nou ja, weten natuurlijk niet dat de romeinen met garum deden wat wij met Maggi doen



Bij mijn huis in Spanje is er een hoekje wat ideaal is om varkens te slachten

Dus ik heb nogal wat slachtingen gezien

Het filmpje op de tentoonstelling is grote flauwekul, waarschijnlijk gesubsidieerd door die gestoord-religieuze doos Thieme

"Het oorspronkelijke plan van God met de wereld lag heel ver weg van de dood, de reden ook waarom Adam en Eva vegetariër waren. Pas na de zondeval ging de mens vlees eten en puur om het plezier dieren doden, iets wat ooit weer teruggedraaid gaat worden"

Dat die nog niet in de isoleer zit...



Ook hier enorm gezwets van Otto Kleynejan