zaterdag 20 april 2019

Kookboeken algemeen (3)



Gruyère Alpage Vounetz


Nou ja, (3),


Van de stapel die ik nu heb liggen dan dus...

 
Zie aflevering 1 hier

(Alle links hier openen in een nieuw venster)



De Volkskeuken!

Daar schreef ik al heel wat over, hahahahahaha!

Maar nu dus Het Boek!


"Kerstgeschenk 2005 PCM Uitgevers"

Het is dat er mooie recepten van Sylvia Witteman in staan, want anders zou ik zeggen Gooristus Kolere Kerstgeschenk...


Wat op de eerste plaats opvalt is de hitsigheid waarmee Otto Kleynejan zich op de voorgrond dringt
Pagina's en pagina's achter mekaar enkel Otto Kleynepik
("de enige professional in dit gezelschap" woehahahahahahahahahaha!!!!!!!!!!!!!!!! De grootste apelul zou meer op zijn plaats zijn)

Direct gevolgd door de nepchinees Pa-oen Tjoep
(Die was toen nog niet vego!!)


Nogmaals: mooie recepten van Sylvia Witteman, zonder dewelke het boek rechtstreeks in de vuilnisbak zou gaan

(Uhh die koppen van die garnalen wel hakken voordat je er bouillon van trekt...)



Heublume
Oostenrijkse "bergkaas"


Lulpraat van Otto Kleynemaat


"De vasten is ook de verklaring voor het opmerkelijke succes van zoutevis in de katholieke landen"

Van Zuid-Nederland tot ver in Italië en tot net boven Zuid-Frankrijk werd geen zoutevis gegeten maar stokvis

Klimaat, ja


"Er zijn wel grappen soms, Jonnie Boer die een saus maakt van boerenkool"

Woehahahahahaha!!! Hou op!!!! Ik ga me benatten!!!!!

Boer Jonnie!!!!!!!!!!!!!!


Asperges koken

"Kook ze 15 minuten en laat nog 10 minuten staan"

God wat een culinaire lul

Kookt ze ook nog met suiker


Maakt Hollandaise met twee eetlepels citroensap...


"langoustines, het kleine kreeftje dat je bij ons zelden ziet"
"Clotted cream zal je hier niet aantreffen"

Die moet gaan optreden in Specsavers reclames...


"Zet een vuurvaste ovenschaal op het vuur"

Vuurvast heeft helemaal niks met op het vuur kunnen zetten te maken ja!


"pissenlit, paardebloemblad"

Molsla, ja



Sage derby


Enorm gelul over zeeduivel

Niet weten wat je met de kop doet

Niet weten dat kreeft genept wordt ermee

Een totaal nergens op slaand (geen amandelen, geen pijnboompitten) recept van zeeduivel met aardappel


Het eeuwige gelul dat nieren naar pis smaken


Kip met bier

Zonder te specificeren wat voor bier...


"Kip in middeleeuwse saus"

Met tomaten, Gristus wat een onbenul...


Clafoutis maak je met kersen

Ja, als je een Hollandse kloot bent wel ja


"In een koekenpan van 24 centimeter doorsnede maak je een omelet voor twee personen" [vier eieren]

Een Hollandse lulomelet wel ja

18 cm ja!


"Met meer dan vier eieren een omelet maken is verdraaid lastig"

Als je niet kan koken moet je daar ook niet aan beginnen ja



Overjarige komijnekaas
Zie hoeveel korst je moet wegsnijden 


Diverse kletsmajoren


Jaeggi


Je prikt niet in de bodem van een artisjok om te kijken of ie gaar is

Je probeert of de bladeren makkelijk loslaten


"Ajvar (pittige paprikasambal)"

"ajvar" heeft niks met "pittig" te maken



Müller


Dat joden enkel plantaardig vet mogen gebruiken

En schmalz dan?


Daarna een ongelofelijk kutrecept om zelf tahin te maken


"Op Madura, tussen Java en Bali"

God, de stompzinnige aap...


"In de Arabische en Iraanse keuken wordt soms gebruik gemaakt van taklia"

Egypte, ja!



Troost


Een totaal nergens op slaand recept van Yorkshire pudding

Gebruikt jus ipv reuzel...


"Tijdbesparing levert polenta op als het wordt verwerkt tot ovenschotel"

Kan je nog lullen lul dan mee

Ovenschotel of als pap eten: in beide gevallen zal je eerst polenta moeten maken

"Strooi er griesmeel in" Godallemachtig, de suffe culinaire doos...


Spaghetti carbonara met room

Kan het stompzinniger...



Opsterlander
Zelfde producent als die heerlijke Tynjetaler



De Nepchinees behandel ik een keer apart

"Congee wordt in heel China gegeten"

In heel Oost- en Zuidoost-Azië ja



Sylvia Witteman idem

Met heel wat meer respect


Zie de volgende aflevering hier



Stilton



Ziggo

"Hoe kan ik met Safe Online malware en spyware scannen?"

-"Je kunt met Safe Online scannen. Waar het precies zit kan ik je niet zeggen. Ik heb helaas niet een screenshot van het menu van Safe Online. Maar het kan zeker weten! Sorry dat ik niet precies weet waar in Safe Online je kunt scannen maar ik weet zeker dat je er wel uit komt als je het geïnstalleerd hebt! Een heel fijn Paasweekend gewenst!"

"Ik heb het geïnstalleerd en kan het niet vinden."


-" Ik kan me voorstellen dat je graag wilt weten hoe dit programma in elkaar zit. Helaas kan ik je hier niet mee helpen omdat wij klanten alleen verschaffen van het product maar dit niet door ons is ontworpen."

Met andere woorden "Laat uw broek ff zakken en ga voorover staan zodat wij u de service van Ziggo kunnen bieden"