woensdag 15 januari 2014

Kaas en eieren en zo




Kaas, eieren en soja, om precies te zijn

Kaas eerst maar 


Broccoli, pommes dauphine, oude Goudse

(Benidorm, Nederlandse Chinees: Boloccoli)

Olijfolie, ui, knof, stukjes broccoli-stengel...
Versgemalen korianderzaad, laurier,,,
Paprika-puree (Turk)... Half witte wijn half appelsap... Broccoli-roosjes kort erin.

Vet ovenschotel in, spul erin, kaas erover.

Die pommes dauphines van laatst, AH, ernaast.
Is drie keer niks. Zit niet eens eigeel door, wat toch de essentie van pommes dauphines is.
Kleine flauwekulletjes die in de vorm geperst zijn ipv gespoten. Ook niet van aardappel gemaakt maar van aardappelmeel.
Zie hieronder.
Voor borrelhapjes met sterk smakende saus ernaast...




Gorgonzola, pommes dauphines, aubergine

Die pommes die moeten op...
Weg!

Aubergine in schijven en kort-hoog droog bakken.
Eenmaal gebakken en wat afgekoeld door ietsje olijfolie halen.

Boter, ui, knof, grove zwarte peper...
Bloem... Melk... Gorgonzola *... Vers geraspte stemgember... Witte wijn ** en witte port... Proef.
Geen zout, nergens voor nodig.

* Bedenk dat als je sterk smakende blauwe kaas hebt, dat je er dan wat minder van gebruikt, en dus de saus wat minder bindt met de kaas. En het is een emulsie: dus hoe meer kaas erin zit, hoe beter nieuwe kaas erin oplost.
** Steeds ietsje witte wijn tot het nauwelijks daarna meer indikt.

Aubergine door de saus.

Pommes dauphines...

Aubergine- blauwe kaas is een enorm lekkere combinatie.
Schijfjes door de bloem gehaald en goudbruin gebakken gratineren met wat blauwe kaas...




Soja nou


Sojaballetjes, bruine mihun, poblano ancho

Op die poblano ancho (soort pikante groene paprika, of zeg maar heel grote licht pikante groene pepers) kom ik nog terug.

En die mihun van "brown rice" (zilvervliesrijst) dat was dus, zoals ik al voorspelde, mihun van rode rijst. Zie hierboven, na-dampend.
Maar lekker!

Kook de soja-balletjes in water met een flinke lepel sweet bean sauce en een flinke scheut tamari. Of gebruik een flinke lepel taotjo / bean sauce.
Schep ze er uit, en kook er de mihun in.
Schep die ook er uit (heel mooie rode rijst-smaak) want met het kookwater kan je van alles doen.
Ik niet want ik liet er de volgende dag een rauw ei in vallen.

Maïs-olie, ui, knof, serrano-peper (kom ik ook op terug) zonder de pitten en zo...
Witte wijn, tomatillo (ook dat komt nog, de uitleg daarover)...
Op het allerlaatst de poblano ancho er in opwarmen (of wat eerder groene paprika) en de mihun en de balletjes.




Ei (hoort erbij)

Gele spliterwten, paddo's, roerei

Die gele spliterwten zwellen enorm onder het koken.

Maïs-olie weer, ui, knof en serrano-peper (of jalapeño of gewone Spaanse peper)... Proef.
Stelen van paddo's (ik had zo'n AH mix)... Hoeden in stukjes erbij... Witte wijn... Sweet bean sauce weer en ik zou in dit geval geen vervanger weten of het moet wat miso en wat mirin zijn... Proef.

Roerei maken met wat room erdoor.

Combinatie sweet bean sauce en peulvruchten is enorm fraai.
Zie het spul hier (alle links hier in een nieuw venster).




Oeps, soja

Ik vergat de nasi-ballen!

Want daar zaten kleine stukjes tofoe in, en trouwens ook koolvis want dat ontdooide ik eerst, denkend dat het tofu was.
Dus toen maakte ik maar wat extra. Ik bedoel:ik had toch al wat extra nasi gemaakt. Zie het recept enkele dagen geleden.

Eigenlijk, zo zat ik te denken, zijn nasiballen een soort suppli (search the blog)!
(Ik was bij Ariola, zie hier, en daar lagen ballen, ik denk Zou dat suppli zijn, ik vraag wat het is, Risottoballen. Ik zeg O, suppli. Hadden ze nog nooit van dat woord gehoord. Welke taal is dat?)

Het belangrijkste zijn de kruiden, minder dan of je varkensvlees of tofu of kip of... gebruikt. En die van Conimex, dat droge spul in zakjes, is perfect. Wel wat zout.
En de nasi moet iets té gekruid zijn, als je er ballen mee gaat maken.

Laat de nasi 24 uur op een koele plek staan (niet in de koeling).

Werk er wat bloem door.

Met steeds opnieuw natte handen er ballen van vormen. Vormen, niet kneden!
Er mogen geen scheurtjes in de buitenkant zitten.
Haal de ballen door de bloem. Grote schaal met heel veel bloem.
Laat ze heel goed koelen (koeling nu).

Controleer of ze nogmaals door de bloem moeten.
Grote bak met geklutst ei, heel grote bak met heel veel paneermeel.
Door het ei, heel goed uitlekken, door paneermeel.
Weer goed koelen.

Frituur op 175° tot goudbruin en laat op lager vuur nog wat donkeren.



Dit zijn die Catalaanse worstjes van AH van laatst.
Je ziet dat het structuurloze plamuur is...
Dat is de enige manier waarop ze er wat beet aan kunnen krijgen
Compactheid...