woensdag 16 juli 2008

Vrouwendag 2 dan dus maar


In ieder geval OnTopic.

Diny (of L. of D. of Lisa, wat je wilt) F. nu. Die in Nigeria zit. Hadden we al eerder feedback van. Search blog op koeiehuid. Niet koeieN. Dank alvast L of D of Lisa of Diny, mocht ik het vergeten.

In iedere pizzeria in Chili kon je volgens mij pizza's bestellen met ei erop.
(Zie hier (alle links in nieuw venster).

Ik probeerde te bedenken hoe dat ook alweer heette: pizza a lo pobre!
Ja, armeluis-pizza.
In elk Spaans sprekend land heb je wel een gerecht "a lo pobre". Enorm lekker in Spanje is "patatas a lo pobre", met ui in de oven; zelfs geen knoflook.



Meestal waren de bodems erg slecht, vooral als je houdt van een superdunne Napoletaanse 2-minuten-in-de-oven-bodem. Ook werd er gemiddeld een halve kilo slechte kaas over de pizza gedaan, brrrrrrrr.....
Twee dingen.
Een echte Napolitaanse super dunne pizza (die je meestal als een halve koopt en die dan wordt dubbelgevouwen) die doet wel drie minuten in de oven, op 300° althans. We praten over een op een lavasteen met gas eronder gebakken pizza. Zou de temperatuur in een houtoven hoger zijn? Dat lijkt me onwaarschijnlijk.
En: heel veel kaas erover kan ook wel goed zijn. Macedonische pizza: bodem, veel kaas (geen tomaat dus) en pepers uit het zuur, die je even door de olijfolie haalt vtv. Maar ja, ligt aan de kaas natuurlijk.



Wel een foto gevonden, maar niet mooi genoeg voor je site:
(link met allerlei pizza's, maar ik weet niet welke je bedoelt hier. Is dit Zuid Amerikaans? Dat zou interessant zijn. Overigens, de invloed van de Italiaanse keuken in Zuid Amerika is enorm. Bv. in Uruguay struikel je over de Grapperia's.)



Prachtige foto. Lijkt uit een beroemde film.

Google eens op www.google.cl op `pizza pobre` of zoiets.



Hier het enige resultaat. Was ook nog een uiterst klein plaatje wat ik met SSpline vergroot heb ("zonder kwaliteitsverlies", maar ik moet zeggen, prima software, en goedkoop)

Ik maakte de lekkerste pizza's daar zelf! Tomaten en fantastische mozzarella waren verkrijgbaar, basilicum in de tuin, wat wil een mens dan nog meer.
Tsja, wat willen we nog meer...

Dan nog een vraag voor Marieke.
Kijk, dat bedoel ik dus met damesdag. En zie ook de volgende post. Vrouwen are taking me over... Help!

Ik ben blij met de beschrijving hoe de olijven klaar te maken. Moeten de olijven geheel onder de olie staan of kan het ook met een beetje olie? In het laatste geval verwacht ik dat je ze minder lang kunt bewaren (hoe lang ongeveer?), maar de olijfolie is hier zeer schaars en neem ik doorgaans mee in de koffer.
Libanese olijven uit zo'n plastic emmer met zout water en veel conserveermiddel zijn hier verkrijgbaar.

Nou, we wachten op Marieke's antwoord. Ikzelf kan hier geen zinnig antwoord op geven. Libanese olijven? Ik mag wel hopen dat die Halal zijn, zie post morgen, ik bedoel: er wonen daar veel Christenen!-)) Ennuh, foto?

Bedankt!
Nee, jij bedankt! (Ik vergat het dus niet.)