donderdag 17 juli 2008

Dames en nog wat


Eerst maar het "nog wat".

Ede Staal hier (alle links in nieuw venster).
Dank T. Kreeg dit nadat ik T. vroeg of hij een liedje van Ede nog had, "Friesland", wat ik hem ooit stuurde. Maar ja, hij is het kwijt en ik idem. Iemand?

Verder hadden we gisteren weer een record aantal bezoekers, 123. Kijk, dat gaat de goede kant op. En nog in vakantietijd ook nog. Dank mensen.



Bezoekers, totaal



Unique visitors, bezoekers die er minimaal een keer geweest zijn

Vanavond
1] Tivall balletjes hier. Je vraagt je af of het gezond is, ik bedoel: soja... Wordt er oerwoud voor gekapt? Worden er kleine boertjes de dupe van? Is het genetisch gemanipuleerd? (Wat dat laatste betreft: daar bemoei ik me niet mee zolang er zowat evenveel voor- als tegenstanders zijn, terwijl ik er geen verstand van heb.) Hoorde, wat dat "gezond?" betreft, vandaag iets aardigs. "Met Beerenburg kan je 100 worden. Je moet alleen zorgen dat je niet sterft vóór die tijd."
2] Pindasaus met cocos, sambal badjak en ketjap.
3] Kastanje-champignons.
4] Mie. Gewalste mie, geen geperste natuurlijk.

Vraagje. Aan de mensen die dit blog als "feed" krijgen. Wat is beter: zoals gisteren, diverse berichten, of zoals vandaag, een lang bericht?
Zelfde vraag aan de gewone bezoekers overigens.

En nog wat: vanaf nu zijn de comments moderated. Ik krijg ze eerst per email.
Wacht dit even af en doe dan nog een testje met comments niet te zien als klik = popup maar in de post zelf.

Enfin. Nu de dames dus. Een stuk of zes mailtjes. Ik behandel ze in chronologische volgorde.

Diny 1

De olijven zitten in zoute 'brine' die er precies zo eng uitziet als Marieke beschrijft: zout, troebel en bruin.
Tja, die wenende olijven waren ook een toespeling op haar reactie: 'Als olijfjes konden wenen, dan zouden ze dat doen.'
En dat plaatje van de pizza dat je uiteindelijk plaatst, staat toch ook op de link die ik je toegestuurd heb? (tweede rij, laatste pizza van rechts).

Klopt. Overigens gaat het over deze post hier.
Okokok... zo'n Napoletaanse pizza moet dus 3 minuten... Zelfs 5 minuten in mijn iets minder hete oven met veel stenen is nog lekker. Maar waar ik niet van houd, dat is zo'n dikke laag deeg met een dikke laag kaas erover, en dan als klap op de vuurpijl nog een fles ketchup op tafel als de pizza geserveerd wordt!
Volkomen mee eens!

Diny 2

Waarom behoren kwarteleitjes tot 'forbidden food'?
Aha!. Ja, er had misschien een centimetertje bij gemoeten. Het gaat over de eieren hier.
Kievits-eieren.

Diny 3

Haha! Ik had mijn hand ervoor in het vuur durven steken dat het kwarteleitjes zijn! We houden hier namelijk kwartels vanwege de eitjes
die ze leggen. Beroepsdeformatie dus.... (ik heb natuurlijk wel even gegoogled op 'kievitseieren' om e.e.a. te verifiëren en kan je zo een foto sturen van onze kwarteleitjes die er precies zo uitzien).

Ja Diny, je hebt wel gelijk en graag die foto. Kievitseieren hebben meestal wat meer kleur. Ik bedoel: het wit is niet zo wit.



En in de gespikkeldheid heb je een enorme variatie. Vergelijk de vorige met dit:



Dank voor je bijdragen.
Ik heb de hele dag met hoofdpijn gelopen. Ik dacht, maar dat kan natuurlijk niet, dat jullie mail een onderlinge discussie was.
En dank Marieke voor de nu komende.

Goed. Marieke nu. Het plaatje van je olijven, wat je meestuurde, postte ik al; zie hier.

Marieke-1

Straks groeit uw blog u nog boven het hoofd?
Ik vind het een mooie site, als hij in het Engels was, ge zoudt over de gehele wereld bekend raken!

Ja, maar een ding Marieke. Ik had ooit een Yahoo group over koken. Veel Amerikanen, voornamelijk vrouwen, erin. (Niks tegen vrouwen, dat weet je.)
Daar zegden vrouwen zelfs hun lidmaatschap op als ik Extra vergine of vierge ter sprake bracht. Om maar niet te spreken over kikkerdril (hier op dit blog, waarop hier de enige reactie die ik kreeg was "Eet je dat echt?". Antwoord "Ja". Thats all.
Die group was voor 90% ook enkel "paste and copy". Stond er een recept in, kopiëerde je de eerste regel, die in Google, klats.

Een antwoord aan Diny
Olijven
Nee de olijven moeten niet onder staan. Een scheutje maar; er blijft een klein laagje op de bodem staan dat stolt in de frigo. Haal ze voor gebruik uit de frigo en roer ze om. Zie foto
[zie hierboven, maar laat ik het herhalen].



Op de foto ziet ge nog iets: geleerd in een Milanees restaurant. Een kommetje met goede olijfolie, een scheutje wijn er in; grof gemalen peper; een geperste knoflookje; wat zeezout en een heel klein beetje balsamico. Dan neemt ge een ‘bosui'tje’; roer daar alles goed mee om; knabbel er een stukje van, en weer ‘soppen’ en weer een beetje knabbelen, tot het ui'tje (en het drabje) op is. Dat witte ding is dus een bosui'tje. Ge kunt dat ook met een stukje peen, of met een stukje rauwe venkel.

Marieke-2

Goede morgen Maarten...
Het is uw eigen 'schuld'... Had ge me maar niet moeten vragen...
Heb gisteren de haantjes gebraden, deel twee komt nog; hoe ik ze afmaak.
Hartelijke groeten,
Marieke

Afmaak? In goed Nederlands betekent dat slachten. Ik dacht ook al: die zijn niet vanzelf ad patres gegaan.

Coq au Vin (deel een)
De twee haantjes, de haantjes dus die hun harem zo enerveerden dat de dames de afrastering overvlogen, toonden mooi rood mager vlees. Ze bevestigen het Vlaams gezegde, dat ‘een goede haan niet in het vet staat’. Alhoewel een stevige Vlaming zal riposteren, dat ‘goed gereedschap onder een afdakje hangt’.
In stukken gedaan en gemarineerd in rode wijn met selderij, wat look, peperbollen en ajuin (zie foto).




Zorg wel dat alles onder staat. Een uur of vijf is voldoende, dan kleurt alles mooi donker. Haal de stukken er uit en laat ze uitlekken boven een schaal. Droog ze daarna af. Dan peperen en zouten. Smelt margarine en boter (half om half) en braadt ze aan. Als ze zijn aangebraden, doe er een flinke scheut cognac op en steek aan. Blus met het marinadevocht en voeg eventueel nog wat wijn en port toe. Doe er een kwartiertje later een scheut azijn en wat witte suiker bij(!). Deze kapoenen (deugnieten *) zullen om twee tot drie uur gaartijd vragen. Ge moogt er de spekjes (niet gerookt; te dominerende smaak) er al bij doen voor de malsigheid, maar bewaar er ook wat voor het einde voor het zicht, want ze ‘verdwijnen’. Ook de ajuin zal verdwijnen, dus wacht ook nog met uw kleine sjalotjes.

Vergelijk met hier en hier.

(*) In het Vlaams is een kapoentje een sympathiek deugnietje. ‘De lustige Kapoentjes’ is een strip van de bekende Marc Sleen. Een echte kapoen is een gecastreerde haan, en dat waren de mijne niet. De Romeinen sneden al hun kapoenen. Delhaize kan het u hier precies uitleggen. Op Foodlog is er een geleerde dame, die denkt dat het een ‘speciaal ras is dat over de Belgische grens bij Limburg wordt gekweekt’. Maar dat klopt niet. Het ‘kapoeniteren’ werd ook uit gevoerd op Italiaanse jongetjes van 9-10 jaar om hen schoonder hun liedjes te laten kwelen, en op de bewakers van het ‘harim’, want veel mannen vertrouwen andere mannen minder dan hun vrouwen.
Hoe we de coq-au-vin afmaken als hij gaar is, komt later (wordt vervolgd)


Heel graag!



Is dit niet van dezelfde als mijn favoriet Nero?



Ja toch?
(Nero, madame Pfeif, Adhemar, Petoetje en Patatje lopen bij Marc Sleen soms door de verhalen van de Kapoentjes heen als een grote stripfamilie... Oppassen dus.)


Marieke-3 nu.

Betse Maarten
(D'n Porto?)
Wat kost 'la femme du boulanger' bij u als dvd?
Waarschijnlijk geen ondertiteling,

Nee
maar dat zou geen probleem zijn.
Marieke

OK.
Ik heb Tati op DVD (vier stuks; ik vind ze alle leuk behalve die laatste, Play Time), en ik heb La Femme... op video.
Je kan twee dingen doen, en dat geldt voor meer mensen op dit blog. Mij ze je laten opsturen en ze zelf (laten) kopieëren. Gratis, wat mij betreft. Ik kan dat zelf niet. Is voor de DVD's blijkbaar makkelijk (geen bescherming), voor de video is dat blijkbaar kostbaar, behalve als je iemand weet.
Of je kan me vragen het te laten doen, tegen kostprijs.
Ennuh, ik heb ook de complete Brel en de complete Brassens. Kan onder dezelfde voorwaarden. Makkelijk te kopiëren blijkbaar alhoewel ik Brassens enkel op de computer kan afspelen.
O! En de bijna complete Bob Dylan. 60+ uur; wat er niet op staat van de laatste twee jaar heb ik op aparte CD's.
Ja, en Band of Brothers, maar dat laat zich niet kopiëren...

Nou, dat was het voor vandaag. Ga nu eindelijk koken. Zie boven.
Komt nog bij dat ik vroeg op moet want morgen moet ik werk voor zaterdag en zondag doen want dan is er F1. Formule 1, voor wie het niet weet.

O, nog een fraaie, wel erg lange maar toch mooie Flash over Tati. Je moet erin vertouwd raken; duurt even...
Hier.