maandag 13 augustus 2012

Avocado, ossenworst en vissoep



Schelvislever

Gisteren was het laat, eerst ("eerst" haha) die salade avocado schelvislever, en daarna ("daarna", haha) enzovoorts.
Nou, dat was dus Puf! na die salade van een blik schelvislever en een avocado, dus vanavond pas die bos-augurken en rijst en tofu.

Avocado in blokjes, citroensap.
Schelvislever (met gerookte roggelever is het lekkerder) in stukkies, zie hierboven.
Yoghurt, mayo (verhouding naar believen), droge sherry, iets fijngewreven komijn, Tabasco, zeer fijngesneden sjalot, selderijzout (schelvislever kan flink wat zout hebben), Worcestershire.
Spul erdoor.

Die dressing kan je trouwens "overal" bij gebruiken.


AH kwaliteit avocado...
Uhh, gefotografeerd op de dag dat ik ze kocht...

Marieke nu.
Katten. Ik heb een pesthekel aan katten, maar vooruit, zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
En Foujita was ook een groot kattoloog, zie hier (ff scrollen). En zie hier.
Kunst-, Parijs- en tijdgenoot Lydis (waar ik veel grafiek van heb) tekende in een soortgelijke stijl, maar katten die ik me meende te herinneren kan ik toch niet vinden. Zie hier en hier.


Salade avocado - schelvislever

Amsterdam. Ja, ik vind het ook een crime. En die politie, die gaat over de zeik als je ze een lege portemonnee (zo schijn je dat tegenwoordig te moeten schrijven) brengt, want dan hebben ze dus gefaald.

Nootmuskaat. Dat is naar analogie van noix muscade lijkt me. Maar het kan ook wat anders zijn. Muskaatnoot is de noot, nootmuskaat het raspsel.

Ossenworst (schrijf ik ivm de zoekmachines). Dat maken ze iha van die laatst hier besproken slotlap.
Wat wel aardig is, dat is het volgende. Leg rundersaucijzen (rauw) in pekel van 80 gram/liter. Zeven uur of zo. Hang ze te drogen en eet ze na enkele dagen. Exact ossenworst, alleen een ding: het is niet rood. Nee, rood blijft het als je coloroso, kleurzout gebruikt in plaats van zout. Zout met 0,6% natriumnitriet. Dat zit verplicht in zowat alle vleeswaren (waarom?) behalve in rosbief (want dan verkleurt ie niet en kan je 'm bedorven eten )(want alleen ambtenaren hebben een neus).


Die had ik gisteren. AH. Goed, vrij duur, en té duur. Bevestigt weer eens mijn mening dat hoe duurder AH wijn is, hoe slechter de prijs-kwaliteitsverhouding.

Recept

Zuid-Afrikaanse pasta
Maak een bolognese (van rundergehakt dus) en met erg veel ui.
Kruid ook met kerrie en serveer met pasta.

Drie pasta-sauzen
Spinazie-garnalensaus: maak een saus van gekookte spinazie met room en gekookte garnalen.
Met olijven en venkel: roer door bolognese grof gehakte zwarte olijven en stukjes geblancheerde venkel.
Walnootsaus: bak walnoten in olijfolie goudbruin, met ui en knoflook.
Prak ze grof.
Maak er op laag vuur saus van met room, lavas en selderijblad, peper en zout.


Surinaamse trassi. Kende ik niet. Enorm lekker, en onvergelijkbaar met terasi udang. Een vondst alweer!

En nou, gottegottegot, Janneke. "Bouillabaise". Dat betekent kookneuken ja!. Gottegottegot...
Bouillabaisse, ja!
Ze gaat drie dagen over het recept doen. Dat wordt drie dagen lachen dus.
Plaatje van een vissekop erbij, en dat is een makrelenkop, en dat moet je er nou net níet indoen.
En wat er wel in moet dat zijn tongvellen.
En troebele bouillon, die kan je klaren, maar ja, nooit van klaren gehoord natuurlijk. Dus wél kapot maken die visstukken en de soep een nacht laten bezinken, voorzichtig afgieten én klaren.

Wedden dat ze de gedroogde mandarijnschil gaat vergeten?


Mail nu. Kuifje.

Hallo Maarten
In 't Oostends heb je ze ook.
Dat zal wel weer net zoiets zijn als Gronings en Fries.
(Niets leuker dan aan een Fries vragen of ie uit Groningen komt.)
Groet,
P.


Dank! Mooi!

De titel van het plaatje, "'t is etwa gesjheeten", kan ik wel vertalen maar niet "plaatsen".
Zie trouwens hier.

Nou, Gronings en Fries verschilt veel hoor. Fries trekt naar het Engels en Gronings naar het Saksisch. "Angelsaksisch", jawel, maar toch. Engels is geen Achterhoeks.

Trouwens Zegt een Fries Ken je het Groninger alfabet? Ahhh..... me joeng.... Beeee.... me joeng.....

O, en wat dacht je van aan een Navarro vragen of ie Bask is?
(Héél soms hoor je mensen in de trein of zo Baskisch spreken. Dan zeg ik Su euzkalduna sea? Bent u Baskisch? Bai, ja! En u?? Neehee, ik niet. Ni naparoako naiz, ik kom uit Navarra! Je kan ze niet erger beledigen...)


Ik weet niet meer of ik deze foto nou wel of niet postte, een foto die ik aan Kousbroek had willen sturen, maar ja, dat is rijkelijk laat. Volgens mij postte ik die al wel. Maar goed. Die man die naar die twee koeiekoppen zit te kijken. En die stoïcijns terugkijkende koeien...

Had Kousbroek ook nog een scan moeten sturen van een kaartje van een boekhandel. Geachte heer Van Thiel; Een kuil om snikkend in te vallen ligt voor u gereed.

Zag gisteren The Shawshank Redemption. Heel erg goed.
Lijkt -natuurlijk- op Alcatraz, de directeur, werken in de bibliotheek... En die bioscoopscene lijkt op die in Band of Brothers, maar het blijft een uitstekende film.
Ook een hele andere afhandeling van -dezelfde en toch heel andere- afloop.

Heel erg goed.


Een link nog. Hier.