dinsdag 15 juli 2008

Vanavond: pizza met ei


Lekker hoor! Heb vroeger veel rechthoekige plaatpizza`s gemaakt met daarop een rij sardines, een rij salami, een rij whatever, en een rij ei ook. Rauw erop, met wat paprikapoeder erover. Echt erg lekker.
Maar goed, vanavond dus pizza-ei.
Deeg was aan de beurt, en ei. Dus.

Pizza-deeg maken, kort(!) rijzen, uitrollen, tomatensaus (hou het simpel), 1/3 baktijd in de oven, uit, kaas erop en door olijfolie gehaalde ui, knof en spaanse peper, zwarte olijven + wat verse kruiden (ook door de olie), weer 1/3 baktijd, uit, pizza in vla-bakvorm (waar die precies in past! En trouwens, het is geen slecht idee die vorm voorgewarmd te hebben, integendeel. En ingevet), eieren erover breken, paprikapoeder erover, en de derde 1/3 baktijd terug in de oven, maar nu langer en op lagere temperatuur.

Ei stolt erg moeilijk in de oven, althans als je niet wilt dat de andere ingrediënten verbranden.
Probeer maar eens uit met halve paprika's, rondom met olie ingewreven, en daarin een rauw ei en dat in de oven op 200°.

Omdat er van pizza-ei geen plaatjes bestaan (maar als ik er aan denk dan maak ik er straks een), now for something quite different.



Puntpaprika, maar dan de originele.
Ik liep ooit van de bushalte tegenover het Westland Museum naar kwekers, nu vrienden van me, hier (alle links in nieuw venster) en kwam langs een puntpaprika-kwekerij. Die kas was, ik zweer het, drie voetbalvelden groot, met enkel puntpaprika...

Maar: niet vergeten de foto te maken. Niet dat die zo instructief is, want dat ei, dat zakt natuurlijk naar beneden.



Overigens kan je hier zien dat ik thuis op een fornuisje kook, wat je vroeger vond in het roefje van een tjalkie, of in de "keuken" van een woonwagen.
Ik had er twee, net in de tijd dat Wouter Klootwijk (Kleuter Woutwijk voor intimi) er een zocht. Niet gekregen dus, althans niet van mij.
Klootwijk: "Caldo Verde [soep groen] wordt gemaakt van boerenkool". Maar van Caldo Verde ga je groen poepen! Van boerenkool toch niet?!
Caldo Verde maak ja van Couve Galego. Zie hier (alle links in nieuw venster).