zaterdag 26 juli 2008

Diny (vandaag of gisteren)


Marieke en Maarten,
Bedankt!
Maarten, ik had al op jouw blog gezocht, maar kon onder aardappels niets vinden. Ik had er natuurlijk niet aan gedacht om onder Franstalige Culiblogs op jouw blog te zoeken...

Mijn fout; ik was, zoals gewoonlijk, onduidelijk.

Sorry, nu heb je dus alweer een dubbele posting, maar wellicht goed om zoiets subtiels als een aardappelcarpaccio weer onder de aandacht te brengen.
Niks sorry. En hoe meer je schrijft hoe beter.



Dit zijn, Spaans Habas, Arabisch Foul mesdames, Nederlands Paardebonen, Gronings Mollebonen.
Gedroogde tuinbonen. Bij de betere Turk.
Komt later hieronder ter sprake als "tuinbonen". Ik bedoel: m.i. moeten dat die gedroogde zijn.

Hier aten we vanavond falafel op zijn Egyptisch (half kikkererwten - half tuinbonen) met een salade van gepofte bietjes uit de oven en uitgehangen yoghurt met knoflook en peterselie erbij.
Ik maak falafel altijd met rauwe bonen omdat ik dat zo gewend ben. Ik meen op jouw blog ooit eens een recept van falafel met gekookte kikkererwten te hebben gezien. Heel veel jaren geleden heb ik dat ook eens geprobeerd en toen vielen alle falafels in de olie uit elkaar en ben ik gauw weer naar mijn vertrouwde recept uit Egypte teruggekeerd!

Diny: het ligt helemaal aan de oudheid van de bonen.



Falafel
Ik heb één keer Falafel van de plaatselijke Turk of Egyptenaar of whatever laten komen. Ramp. Geen balletjes maar vrolijke vormpjes. Sterretjes en zo. Niet te vreten. Sla erbij: was minstens twee dagen eerder gesneden...

Kan jij nu nog bedenken wat ik toen fout heb gedaan? Had er wat bloem door gemengd moeten worden?
Ja, net als quenelles of dumplings of gnocchi of... Eventueel met besan! (kikkererwtenmeel.)

Enne.....waarom heb jij eigenlijk geen zoekfunctie op je website? Ik zoek telkens weer naar oude postings en zoek dan blijkbaar op een andere manier dan jouw index ingedeeld is. Wat uiteraard erg aan mij kan liggen natuurlijk!
Er staat toch een Search venster linksboven?
Maar een ding: hier werkt dat vrij speciaal. Als je zoeken wilt op winterwortels, zoek dan niet op winter maar op winterwortels. En bv. winterwortels met ... werkt ook niet. Denk maar dat deze search 100% logisch is.

Anderzijds, moet ik wel toegeven dat ik zonder zoekfunctie veel meer van je site lees omdat ik onbedoeld allerlei andere interessante dingen tegenkom!
Jammer dat dit nu ook "opgelost" is.

Groet weer,
Diny




Lamsschouder. Ter compensatie van die fufu.

Ja, groet!
Maarten
(En Marieke, die zit zeker weer in d'n belgiek...)