maandag 14 juli 2008

DEDIKKEVANDAM (K3)


Ik becommentariëer het hier van letter tot letter.
Omissies meld ik alleen maar als ik ze essentiëel vind (nee, laat ik dit afzwakken. Wat ík erbij gezet zou hebben). Niet tussen haakjes: fout.

Komkommer
(Had Fakuz in het Arabisch, Alficoz in het Spaans bijgekund. Die lange dunne komkommers, soms bij de betere Turk.



Ideaal om te pekelen. Vingerlengte snijden, door de lengte, 80 gram zout/liter, een dag, helft pekel afgieten een aanvullen met witte wijnazijn.)

Konijn
(Met slakken: ook in de omgeving van Poitiers.
Hier) (alle links in nieuw venster) een Spaans recept in het Frans.



Hier met couscous.)

Kookapparaten
(Hier wordt steengrillen genoemd. Je kan ook zoutgrillen! Grofzout, laten inklinken, zeer heet stoken in de oven en dit gebruiken ipv. die steen. Erg lekker. Smaak is als au gros sel-spul. Hier.
Hier wordt ook de Slowcooker genoemd. Dat heet meestal Dutch Oven.)



Koriander
(Koriander: daar ontbrak iets, maar ik weet niet meer precies wat; heb het boek niet bij de hand want het staat in de bieb van de Eetclub.
Ook coriandre, of cilantro of coriandro, een van die drie.)

Kraakmeneer / Croque Monsieur
Daar zit ook Béchamel ín.
Snee brood (pain de mie, oftwel ons gewone witbrood), Béchamel erop, gekookte ham, ietsje Béchamel, volgende snee brood, Béchamel en toppen met geraspte Franse Emmentaler.



Wel iets anders dan onze lullige tosti...

Krab
(Zie en vergelijk met dit.
En ik denk dat de "smaak" van Surimi wordt vervaardigd uit gekraakte, gekookte, ingekookte krabbenpantsers.)