zondag 20 juli 2008

Afrika hier (Diny, gisteren)


Hai Maarten,

Marieke en Diny: kunnen jullie mij voortaan jullie bijdragen mailen in Kladblok? Dat scheelt me een hoop werk. Dank.

't Is dat ik zowel een jaar in Groningen als een aantal jaren in Antwerpen gestudeerd heb (samen met een Westvlaamse op kot die ik het eerste jaar nauwelijks kon verstaan, maar die me wel het verschil tussen potten en pannen bijbracht) , daarom vind ik jouw blog met Mariekes reacties precies hetgeen ik nodig heb in Nigeria! Amai se, dat had ik niet achter u gezocht, dat u niet weet wat met 't is als iemand met uw voeten speelt!

Nee,dat weet ik niet. Kan natuurlijk een Google doen, maar ik hoor het graag van jullie, wat de discussie gaande houdt overigens...

Eén van mijn vele kennismakingen met onbegrijpelijk Vlaams zal ik niet licht vergeten: ik had mijzelf verzekerd van een studentenjob in Hoboken (Antwerpen) en mij werd gevraagd de kantine te keren. Ik had al zo vaak gevraagd wat er nu was gezegd dat ik dat niet nog eens durfde te vragen. Vervolgens bekeek ik goed wat ik kon 'keren'. Ik dacht dat het enige wat ik om kon keren, de stoelen waren en toen heb ik alle stoelen op tafel gezet. 'Keren' betekent in het Vlaams (of Antwerps?) vegen met een bezem...

Kijk, dat wist ik. Die voeten dat weet ik niet. Maar ik weet wel wat een Groskes is, om maar iets te noemen. En Bompa.

Ondertussen eten wij ons hier een olijfbergvergiftiging met die lekkere olijventip van Marieke.

Marieke, nee Maarten (anders ga je weer klagen dat we het blog overnemen), wil je Marieke wellicht vragen waar ik dat recept van de Franse aardappelcarpaccio kan vinden dat ze ooit op het blog van Janneke/NRC Next heeft gepost? Het archief van dat blog is niet meer bereikbaar en we hebben nu lekkere aardappelen en een beetje truffelolie, vandaar...

Bij deze, indirect.

Wij aten hier vanavond boerenkoolstamppot met gerookte oesterzwammen erdoor en kwartels voor de één en een vega-burger (met overgebleven rode rijst erdoor, plakt inderdaad perfect in zo'n burger met wat seitan en paddo's) voor de ander erbij.

Boerenkool in Nigeria???
Ennuh, graag hoe jij oesterzwammen rookt.
Ik kan vertellen hoe ik ze kweekte, op omgevallen dode chopos.



Bedankt voor de tip met aubergines, ik ga een paar schijven in de oven drogen. Ik had geloof ik al eens geschreven dat de relatieve
luchtvochtigheid hier nu ruim 100% bedraagt. Ik zal het in de droge tijd zeker eens buiten proberen.


Dan mijn vraag voor vandaag: hoe kweek ik kappertjes? We hebben zaad uit Nederland meegebracht en ik heb gehoord dat ze in Italië in kalksteenmuren kunnen groeien.
Jij hebt toch in Spanje gewoond, heb je daar ooit kappertjes gezien? Zo ja, hoe deden ze dat daar? De kencur/kentjoer gaat morgen de grond in.


Kappertjes groeien gewoon in het wild. Ik dacht niet dat die gekweekt werden (alhoewel, dat zal natuurlijk toch wel weer zo).
Ik zou zeggen: zaai in potten of bakken, milde omgeving (niet te warm, niet te droog) en zet dan uit op verschillende plekken. Moet aride zijn, dus redelijk grote temp- en water-verschillen in de twee half-jaren. Maar wat gecombineert met wat? Geen idee. Ik zou zeggen heet = droog. Maar probeer ook het omgekeerde.

Je ziet, ik speel ook niet met uw voeten als ik zeg dat ik wel 1.000
(schone) vragen heb uit de klassieke keuken en ook nog wel 500 uit de moderne keuken.


Go ahead!

Groeten uit druilerig Nigeria,

D.

Dank!