donderdag 4 juni 2020

Het fregat Pallada (7)





I. A. Gontsjarov

1858




Zie het schip hier (alle links hier openen in een nieuw venster)

Zie het boek hier


Pallada is Russisch voor Pallas


Ik volg het boek stap voor stap


Zie de eerste aflevering hier


Aan het einde van elke aflevering een link naar de volgende  
Het fragment hieronder speelt op Madera


Nog voor ik op de bank had plaatsgenomen, hadden mijn gidsen al een kroes vast, en dronken. "Wil de signor geen wijn" vroeg de baas. Ik schudde het hoofd. "Op de gezondheid van de signor?" vroeg hij, omdat hij had opgemerkt dat ik voortdurend met mijn ogen de schone vrouw bestudeerde. "De wijn is niet goed, een mooie vrouw verdient beter", zei ik. De jongetjes hadden dit nog maar net voor hem vertaald, of hij ging weg en kwam terug met een kroes andere wijn. Trots en resoluut gaf hij mij de kroes en zei iets wat ik niet begreep. Ik boog naar de mooie vrouw en probeerde de wijn. "Ja, dit is niet de wijn die u de gidsen hebt gegeven, dit is beslist een goede madera." Met genoegen dronk ik een slok of twee en gaf de kroes aan de mooie vrouw. Zij dronk een beetje, maar ik gaf een teken dat ze door moest drinken; zij lachte en weigerde; de baas zei echter iets en zij dronk de kroes leeg. "En voor haar?" zeiden de gidsen. Ik draaide me om; de oude vrouw zat al naast me. Er werd nog een kroes gebracht; ik dronk nu op de gezondheid van de oude Portugese. Aam de dankbetuigingen kwam geen einde. Allen lieten mij uit, zowel de baas als de vrouwen en overlaadden me met verschillende vleiende epitheta.



Zie de volgende aflevering hier