zaterdag 20 juni 2020

Culinair drukwerk



Ik moest wat schrijven over Argenteuil asperges
Ja, nee, niet in een Nederlands tijdschrift natuurlijk...
Daar hebben we Otto Kleynejan en Smak van Dinter voor...
Dat is een vak apart, lulpraat schrijven voor onnozelaars...
Maar goed, ik had foto's van Argenteuil asperges nodig
Dit zijn de moderne, de Vroege Argenteuil
Zie dat heel licht paarse blosje over de kop



Dictionnaire des fromages

De Larousse van de kazen zeg maar

Geschreven door Courtine, en dat is niet de eerste de beste


Het zat in mijn kop dat ik het al besproken had, maar dat is niet zo
Ik besprak de fondu's die erin worden genoemd

Gougères besprak ik ook al
Soesjesdeeg met Gruyère erdoor

Hij schrijft dat je Welsh rarebit / rabbit met Cheshire moet maken
Nee, met Cheddar (en dan niet die oranje shit, maar echte)
Nou ja, voor de Cheshire cat misschien met Cheshire...

"Hervé", schande
Herve, ja!



Dit zijn de huidige, en ook de lekkerste
(van de Argenteuil asperges)
Niet die moderne witte flauwekul


Le vin d'Alsace et ces cépages

De Elzasser wijn en zijn stokken

(Ja, ik vertaal het maar, want Janneke Vreugdeloos en Yvet Retteketet lezen ook mee!)


Sylvaner, Pinot blanc, Muscat d'Alsace, Riesling, Tokay d'Alsace en Gewurztraminer. Die Tokay kende ik niet, maar dat bleek Pinot gris te zijn

De Muscat d'Alsace ken ik niet; dat moeten we gaan proeven. "Droog én fruitig. Alsof je een druif doorbijt"

Ik weet nog steeds niet of je nou Gewurztraminer schrijft of Gewürztraminer, want ze schijven het steeds in kapitalen. Lekker om saus mee te maken bij struisvogel

Die Sylvaner ken ik wel, althans, kende ik wel maar ben ik vergeten. Gaan we ook proeven. (Zoek op alsacewijnen verkooppunten)



Dit is de klassieke
Zie dat de kop als die van een groene asperge is!
Geen eikel zoals op de vorige foto


Gastronomie et vins d'Alsace

Gastronomie en wijn van de Elzas


Vooral viel op de receptuur van slakken op de manier van de Elzas, en Jambon Presskopf

De eerste foto erin is fantastisch. Brioche vormbrood, met daarin een koker Foie gras (60% van de inhoud van het brood) en dáárin forse truffels (20% van de Foie)

En natuurlijk staat er de Coq au Riesling in, haan in Riesling

Daarnaast een Poularde au Riesling

In die Coq sjalotten en cognac en room
In die Poularde ui, paddestoelen-fumet, knoflook, tijm, laurier
In beide champignons en Riesling



Maar dit nu, dat zijn de asperges die ík eet
Asperges du blayais
Asperges uit de buurt van Blaye, niet ver van Bordeaux
Mijns inziens de mooiste ter wereld
Ik heb het natuurlijk over warm consumeren 
Zie dat ze lijken op die klassieke Argenteuil
Maar: de kop is bijna een eikel, en zeker geen piemeltje


La vraie cuisine française

Ook van Courtine


"La vraie cuisine française" is een aardig boek

Je vindt doublures met recepten in andere boeken (niet in die van Courtine zelf), maar de recepten verschillen dan, en dat is interessant

Veel literaire citaten en stukken poëzie

Courtine was trouwens fout in de Tweede Wereldoorlog, maar wij hebben er ook zo een, Werumeus Buning

Wat opvalt is dat hij als eerste afwijkt van dat rare Franse systeem van rijst en aardappelen bij de groente bespreken, en zelfs pasta daar

In het boek een voorwoord van Curnonsky, die hem flink prijst. De recepten van Courtine zijn beter, maar in het proza over eten is Curnonsky beter




Dit is de meest primitieve vorm van de Argenteuil asperge



O ja!


Dit schreef het Kokkerellende Nijlpaard aka Yvet Retteketet vandaag in de Volkskrant:

Ik heb veel munt in mijn tuin en besloot er iets anders mee te maken dan thee. Ik haalde lamsvlees en bereidde een heerlijk muntmaaltje

Die ontzagwekkend suffe doos weet dus niet dat er verschillende soorten munt bestaan, waarmee je verschillende dingen doet...
Niks thee met dezelfde soort als voor mint sauce!
Alleen al het verschil tussen munt en pepermunt...

Nop culinair verstand maar wel een grote bek bij de VPRO
Nou ja, we kennen de VPRO zoals die heden ten dage machteloos spartelend de oude kwaliteit ervan vruchteloos probeert te imiteren...