maandag 24 december 2018

Winkelblaadjes met de Kerst




Albert Heijn behandelde ik al

Zie hier (alle links hier openen in een nieuw venster)


Jumbo behandel ik apart, overmorgen

In die Jumbo dingen staat veel interessants, en verder heb ik daarvan dríe blaadjes waaronder een dikke én een hele dikke welke laatste ik vandaag pas kreeg en nog niet gelezen heb


Overigens, over AH en Jumbo gesproken

Ik was vandaag in de Jumbo Euroborg (onlangs heropend door Max Verstappen)
Wow
Daarmee vergeleken is elke AH een suf geboren sukkel...
Dit is levend koken, met relatief erg veel puur spul (wat je er ook kan láten bereiden!)

Ik kan me geen culinair weldenkend mens voorstellen die kan kiezen (zelfde afstand en zo) tussen Jumbo en AH, en die dan AH kiest... Ik heb het nu over Jumbo iha
In ieder geval in Noord-Nederland worden ze bij AH woest als er een Jumbo in de buurt dreigt te komen, en áls er die een is (Leek bv) dan wordt die AH daar ter plekke meteen aantrekkelijker en zo gemaakt


En o ja!

Volkskrant afgelopen weekend

Dat in de Kerst Allerhande en in de Jumbo Kerst Hallo meer vegetarische zaken staan dan vlees/vis

Een werkelijk totaal nergens op slaand ontzagwekkend gelul, wat Jumbo betreft
Wishful thinking van een mislukt-culinaire fluweelnicht




Aldi had niet veel

Een dun en een heel dun blaadje

Drie dingen stonden erin, waarnaar ik op zoek ging, in een grote vestiging
Lychees (hadden ze niet), Petit Chablis (hadden ze niet), en Médoc Port Royal (hadden ze niet)

Die complete Serrano ham wilde ik zien, niet kopen
Hadden ze niet

Heel erg veel klaargemaakt spul, nauwelijks iets puurs en leuks

Vond er wel een flesje Moscatel uit Valencia




Bij Lidl heb ik veel mooi spul gekocht

Bresaola van Black Angus
Faux gras (vego foie gras)(we zullen zien!)
Gerookte heilbot
Mooie bouten van tam konijn
Salame spianata calabrese
Een Wagyu rumpsteak

Wijn viel tegen

 Gezeur over vegetarisch: nauwelijks




Goud en nieuw, erg hoor...

Wat vego en zo betreft: ze gaan ook die AH kant op met die "verspakketten"
Dat zijn dan van die pakketten met alles voor bv erwtensoep, maar geen vlees
Dat mag je dan zelf bepalen
Hoi! Hoi!

Ook Lidl nu met "Bestel vlees en vis online!" net als AH, en als je die blaadjes doorbladert dan zie je erg veel "AH" ("Beter goed gejat dan slecht verzonnen")

Maar ze hebben leuke dingen
Diverse soorten rotszout, Luikse siroop...
Filet américain truffel en ossenworst truffel, dat hoeft van mij niet, dat is altijd zooi

Maar ik moet zeggen: álles wat in de blaadjes stond en wat ik zocht, dat hadden ze
Uhh, behalve ramboetan

De wijnen vielen tegen

Prep versus puur: ach, 50 50
Dat is natuurlijk wel beter dan Aldi en AH

Gezeur over vegetarisch: nauwelijks

Niet veel recepten maar best aardige
Eindelijk wat verzonnen




Poiesz zal u waarschijnlijk niet kennen

Lid van de Superunie, en die kent u (indirect) wel
Zie hier

Ik ben zelf een grote fan van Boon's Supermarkt, en die zijn er lid van

Een voordeel of een nadeel van deze winkels is dat ze relatief veel lokaal spul verkopen
Zo is het (Wadden)vlees van mijn Poiesz stukken beter dan dat van AH, waarbij opgemerkt moet worden dat AH van alles heeft wat Poiesz niet heeft (wild, lang gerijpt vlees...)
Maar Poiesz heeft dan weer wel varkensschenkels en zulk ouderwets spul

Veel en mooie recepten
Weinig vego gelul (één "bloemkoolsteak")
Niet dat vego er steeds doorrommelen maar een duidelijk afgebakend vego menu
(Onmiddelijk gevolgd door de sectie "Vlees mét vis"; heel mooi!)

Als enige van allen een kindermenu

Ook een snel kerstmenu en een kerstmenu voor twee, en Kerstrecepten "makkelijk uit potjes en pakjes"

Hele mooie sectie "voor bij de nieuwjaarsborrel"

By far het beste tot nu toe, incluis AH!!
(En ex Jumbo)




Zie over de Jumbo blaadjes hier