zondag 27 april 2008

Zuid Amerika, dat zouden we nog doen


Maar ja, Alaska ook nog en daarnaast heb je ook nog Midden Amerika.
Dus dit wordt een bericht in delen, van Alaska naar Vuurland.
Zal wel iets worden als 1] Noord Amerika, 2] Midden, 3] noorden van zuid, 4] zuiden van.

Alaska Seafood hier (alle links in nieuw venster!).

Precies onder Alaska, in Canada, heb je de Kwakiutl. Hier. Heb ik een tijdje gewoond. In Bella Bella, niet ver van (wel te vinden) Bella Coola. Wel interesant. Niemand had voortanden, van het bezopen voorover flikkeren.
Ze maken er Oil of Oolichan, ook wel Oolichan Grease: hier.
Vis zeven dagen buiten laten liggen voordat je het gebruikt!! Soort spiering, Thaleichthys pacificus.



Wat is dat. Simpel. Maggie zeg maar. Dat maakten de Romeinen al, garum. Hier.
Komt overal op de wereld voor. Thailand en Vietnam: fish sauce. Nuoc Mam, Nam Pla, Cá Cóm, you name it.
Hier (Mooie site lijkt me.)

Van visjes gemaakt, soort grote ansjovis, verwant met de spiering.
Maar je hebt het ook van inktvis of van paddestoelen. Ga naar de toko en kijk op het etiket. Daarop staat het hoofdingrediënt afgebeeld. En: het kost geen ruk.

Uhh, allemaal sterk verwant aan ketjap, shohu enz. Zelfde gebruik en in dit geval op basis van soja-bonen.
Tip: ga naar de toko en koop er twee flessen (kost weer geen ruk) dark en light soy. De eerste is voor in de keuken, de tweede voor op tafel.



Maar goed, we dwalen af.
Amerika.

Canada.



Geen idee wat het is...

Quebec. In het Frans, maar ja, wat wil je...



Ook geen idee, maar het moge duidelik zijn dat ze in Canada wel "gravy" lusten.

Van het zuiden van de VS heb ik veel, maar niet veel van het noorden en midden. Eerst onderzoek doen dus. Ik begin met de keuken van North Dakota. Ik wend me tot de University of Hoople, Southern North Dakota, de zetel van het Greater Hoople Off-Season Philharmonic Orchestra.
Hier.
Muziek horen? Ga naar bol.com, daar naar muziek en zoek dan op schickele. Enz. Als bol niet plat ligt tenminste.
Je kan het ook van mij lenen.
Onvergetelijke muziek.
Je valt van de bank van het lachen...