zaterdag 26 april 2008

Tosti en zo


Schoot me ook in ene te binnen. Omdat ik tegenwoordig dikwijls iets tosti-achtigs maak. Erg lekker. Tefal-pannetje,
olijfolie mild, kort hoog vuur, laag vuur, snee bruin brood erin omwentelen, beleggen met een plak kaas, deksel erop, enkele minuten, op bord en met pikant paprikapoeder erover.
Of met rauwe ham en die pippali / long pepper erover.

Gewone tostie kennen jullie. Ontwikkelde ooit voor H. (30 jaar, rode krullen) voor haar café "Weemoed" in Tilburg (bestaat niet meer) "Tosti Weemoed".
Moet in een echt tosti-ijzer. Boter op de buitenkant van het brood, kaas ertussen met mosterd erop aan de binnenkant, en dragon.

H. Een keer met haar uitgegaan. Italiaan, zwarte pasta.



Gemaakt met inktvis-inkt. Hebben ze bij AH, maar daar waar we waren maakten ze het vers.
Maar goed. Na die avond, of zeg maar nacht, terug naar de kroeg. H. wilde, bezopen, op de fiets naar huis, ik zeg "Maar ik sta op vier wiele", ja dat was zo, dus H. met mij mee.
Waren we vlakbij waar ze woonde, mocht ik de straat niet indraaien "want anders ziet W. 't", enfin, ik stop, wij aan het vrijen, waren nog maar net bezig: groot licht door de auto. H. stapt uit, "Dè is gin vrije zauwe", gooit de deur dicht, trekt die meteen weer open "'t is plisie!". Deur weer dicht. Enfin. Die auto met groot licht komt op me aangereden, groot licht weg want die stond op een verhoogde chicane, was dus geen groot licht. Stopt naast me. Agent draait raampje naar beneden, ik idem zoef met knopje. "Waarom rijdt u niet door meneer?" -"Hoe ken ik nou doorrije as gullie midde op stroat stilstoat?" H., die deur weer open, "Hout oew kop lul! Ik goa nor hois!". Deur weer dicht.
Enfin, ik kijk die agent aan en wat doet die? Die schroeft z'n raampje omhoog en rijdt verder...

OK, tosti. De allerlekkerste is uit een tosti-ijzer. Boter dus aan de buitenkant van het brood.

Studenten-tosti nou. Geen tosti-ijzer.
Pan, boter, tosti erin, pannetje met water (gewicht) erop, bakken, pannetje eraf en tosti draaien (als die tosti in ene weg is dan zit die aan de onderkant van dat pannetje geplakt) etc.

Frankrijk.
Croque monsieur.



Stukken beter. Béchamel maken, brood, béchamel, kaas (Franse Emmentaler), ham, iets béchamel, brood, flink béchamel, Emmentaler.

Croque madame:
Idem, maar geen kaas bovenop maar een gebakken ei.