zaterdag 5 juli 2008

Bericht uit Nigeria (2e? 3e?)


Groene mango's hebben we ook in de tuin (en alle gele en rode beginnen groen, maar zijn inderdaad iets anders). De beste soorten hebben niet al te veel draden.



Ik heb het al eens verteld hier. Je snijdt dunne plakken en die bestrijk je met een sambal-suikermengsel. Lekker bij bier.

Ja... Gedroogde mango's... Maar de mango's worden bij ons uitgerekend rijp in de regentijd met een gemiddelde relatieve luchtvochtigheid van 100%! In de droge tijd (november - maart) heb ik het wel eens geprobeerd met mango's uit andere delen van het land. Het interessante van gerehydrateerde mango is dat deze erg lijkt op verse mango, in tegenstelling tot vele andere gedroogde en gerehydrateerde vruchten.



Op de Eetclub hadden we het uit de Phillippijnen en uit Thailand. Compleet anders. Uit Thailand ook geconfituurde.

Lontong in bananenblad lijkt me heerlijk (lemper heb ik wel eens in bananenblad gemaakt, maar dan heb je de rijst al gekookt). Lang geleden heb ik longtong in bananenblad geprobeerd, maar hoe doen die Indonesiërs dat eigenlijk? Ik had ze meen ik vastgestoken met houten prikkers en alle rijst kwam er door de druk gewoon weer uit tijdens het koken! Ik houd me aanbevolen voor advies.

Tsja.
Je moet flink wat blad eromheen wikkelen



en de uiteinden bij mekaar binden.



Ik heb een Thaise curry (zelfgestampt en gewreven, met veel galangal [laos] en citroengras) met stukjes wijting laten stomen en net laten stollen (zit een beetje ei door) in bananenbladmandjes, ook lekker! Bij de toko in Amsterdam verkopen ze prima bananenbladeren. Voor 2 euro, dat wel, maar dan heb je ook een hoeveelheid waar je een eindeloze hoeveelheid mandjes en lontongs van kunt maken. Als je trouwens bananenblad wilt gebruiken, moet je het blad eerst stomen of even door de gasvlam halen, anders scheurt het te gemakkelijk.

Kentjoer...pindasaus maak ik altijd met kentjoer, lekker! Voor op de gado-gado.
Ja, kencur / kentjoer. Enorm lekker en erg onbekend.
Op Bali, ooit ergens, kon ik alleen, als drank, Alpokat krijgen, "advocaat". Ei, rijstbrandewijn en kencur. Is daar een medicijn. Nou, prima hoor...
Alpokat betekent overigens in het Balinees advokaat; in het Malijs avocado.

Groeten,
D./L.