vrijdag 4 augustus 2017

Foshan




Ik ben een tijdje weg, naar Foshan (net onder Kanton, een stuk boven Macau en Hongkong)

Om meer precies te zijn: naar Shiwanzhen, wat meer richting Macau
"De keramiekhoofdstad van China"

Onderzoek naar die groene Chinese gemberpotten die daar vandaan komen, en die ik verzamel

Loek neemt het over!




Email conversatie


S
Zit er nou echt helemaal geen zoekfunctie op die culinaire moppentrommel van jou? Of kijk ik met mijn neus?

M
Linksboven!
Alles kits?
Weet je wat ik binnenkort ga maken? Nierbroodjes!

S
Ooooooh, lekker!
Ik heb tegenwoordig een Instant Pot, zo’n elektrische snelkookpan. Dat is een feest hoor.

M
Niks voor mij. Daar zitten allemaal knopjes op...

S
Zelfs ík snapte ‘m meteen.

M
Ik wil m'n eten kunnen zien.
Wat wilde je trouwens zoeken op mijn blog? Zoekfunctie werkt niet erg goed, en ik weet meestal wel waar iets staat.

S
Ik zocht dus op ‘snelkookpan’…

M
Daar heb ik nooit over geschreven, enkel over een kookboek erover, maar dat stelt niks voor

S
Stoofvlees wordt dus, in tegenstelling tot wat ik altijd dacht, véél lekkerder in de snelkookpan.

M
Dan ga ik dat eens proberen; ik ken wel iemand met een snelkookpan.
Trouwens wat ik erover schreef zie het 4e boek hier (alle links hier in een nieuw venster)
En C. vroeg me er laatst wat over, ik weet niet meer wat. Ik geloof dat ik voor haar in dat boekje opzocht hoe lang bonen moeten koken in zo'n pan (ze was ineens heel erg op bonen). Dat maakte nou niet echt veel verschil. Haricots blancs secs: afspoelen, 5 minuten koken, afgieten, flink water, 40 minuten. Nou ja, weken hoeft niet.

S
Het is vooral handig voor vlees. Boterzachte sucadelappen in een uurtje, zonder die ‘doodgekookte’ bijsmaak. En soep natuurlijk. Ossenstaart en zo.

M
Ja, ossenstaart moet heel lang. En dan heb je soms ook nog dat er nauwelijks smaak afgekomen is.
Dat boekje van mij heet "Livre de recettes cocotte minute SEB".
Laatst had ik dit hier
Moet ik nog over schrijven
Zie ook hier
Ik had er van elk twee