zaterdag 5 augustus 2017

Halloumi














Anna Enquist was laatst "op de radio" bij Frits Spits. Ze had het over haar vriend Gerrit Kouwenaar en over het boek dat hij altijd op zijn bureau had liggen en zij nu ook, "Het juiste woord". Ze zei dat het een boek was dat elke taalliefhebber moet hebben, geschreven door twee Jezuïeten. "Een heerlijk boek, als je het juiste woord zoekt" sprak ze. Toen ging mijn telefoon. Ik luisterde weer op het moment dat Spits zei "Ik heb al gekeken, maar het is niet meer te bestellen". "Tweedehands wel" zei Enquist.

Enfin, ik heb het besteld bij Boekwinkeltjes. Ze hebben er nog genoeg.

Ik heb het nu in huis, "De snelle weg naar het juiste woord". Uitgave Reader's digest.  Bij dat laatste moet ik aan die foute boekjes van vroeger denken, met wetenschappelijke onzin waarin bijvoorbeeld vermeld stond dat er nu vleermuizen met apen gekruist waren en dat die beesten op hun rug konden krabben, maar alles was nog in een vroeg stadium. Niemand las die rommel bij ons thuis.

Je kon ook een vaas met opdruk bestellen en dat ding bleek later 3 cm. hoog. Dat was de eeuwige reclame op de achterkant.
Het boek ziet er ook ordinair uit. Toch is het leuk om te hebben. Ik heb er een tientje voor betaald. Alleen begrijp ik niet wat Gerrit Kouwenaar ermee moest en Enquist, ik snap daar niets van.


Watatzij?

Spinazie, spekjes en tortellini van de EKO, halloumi van de Lidl. Was het lekker Loek? Ja! De kleine "soldaatjes" brood zagen er rommelig uit, maar waren lekker met een hoop knoflook plus zout. Er zou nog extra kaas over de tortellini geraspt kunnen worden, had ik niet gedaan met oog op die halloumi.

Sausje tortellini: spekjes bakken, kookvocht van tortelini en melk en witte wijn toegevoegd, p/z. , Italiaanse kruiden, maizena.

Halloumi is heerlijk.

Dag, Loek