dinsdag 2 april 2013

Oxo, koken en jodelen



Paardenvlees

Ik maakte eergisteren of zo dat blik paardenstoofvlees warm.
Of beter: boter, ui, knof, jalapeño...
Blik Coertjens paardestoofvlees erbij ("Gegarandeerd 100% paard!"), zie hier (alle links hier in een nieuw venster). Wat rode wijn ook.
Sudderen, proef.
Friet, sla, vinaigrette.
Zuid Spaanse vinaigrette. Andalusische olijfolie en sherry-azijn.

Heeeeeerlijk.........

* Franzl Lang hier.
(Ik herhaal het maar weer eens. Als je zo'n shitbericht krijgt van dat je over zoveel seconden door kunt gaan, na de reclame dan dus, dan klik je de hele handel gewoon weg en je opent opnieuw. Eventueel, soms, nóg een keer. Weg reclame.)


Planning

Morgen die gemarineerde tofu met die gedroogde bamboewortel, maar dat vertelde ik al. En ik vertelde ook al van die overmorgen Andorra (Andorreese?) met uien gestoofde hardgekookte eieren.

Zaterdag twee visfilets op mekaar met wat lekkers ertussen, en dat gestoomd.
Pasta van ansjovis en gedroogde tomaat uit (na jaren erin) olijfolie, zoiets tussen die vissen. En verse pasta en geroosterde puntpaprika erbij.
Nou ja, als dat althans allemaal lukt na mijn zaterdag-grote verjaardagsborrel...

Zondag houtduif met spek, cantharellen en gekookte aardappelen. Duits. Uit dat DDR kookboek, maar zo lekker, dat vraten alleen de echte stiekemerds daar natuurlijk.
(Die vraten ook wat anders trouwens. Zie hier. Gatverdamme... Bwaaaaark!)

Maandag die witlof die ik laatst maakte, met Leerdammer en casselerrib. Want ik moet plaats maken in de vriezer.

Woensdag gefrituurde Quorn met taugé in wontonvellen. Doe maar ingewikkeld. Of het leven zélf al niet ingewikkeld genoeg is met die vette en die manke mongool...

En donderdag Hongaarse forel met tomaat en paprika en gebakken aardappelen.

Burp...

* Uit dat dal van Ötzi hier.


O ja, Zaterdag...

Wat gaan we maken?

In Leffe brune gestoofde varkenswangetjes (-tjes, want mooi uitgesneden is het klein).
Dolmas van mini-paprika'tjes, en van mini-courgetjes.
Paté de campagne onder varkensnet.
Blauwekaas kroketten.
In de ijskoude berglucht gedroogd Bosnisch rundvlees.
En wat nog meer ter tafel kompt...

Forsch goede rode wijn en fraai brood ook natuurlijk...

* Jodeln ist Golz hier.


Culinaria

Kocht Saint Albray bij AH.
Niet de echte, want niet gelobt (zie gelobt hier).
Matig van smaak, grote discrepantie tussen rijpheid korst en interieur.
"Easy to open" en "Zijwaarts openen".
Komkom, dat kosttte 10 minuten kloten...

O ja, ik at gisteren niet die gedroogde bamboewortel want dat moet je blijkbaar minimaal 24 uur weken.
Dat wordt morgen.
Ik at bonen. Beanz. Dit hier.

Maar lees het recept zoals ik het nu deed.
Super ordi.
Ik bedoel: je blijft jezelf toch steeds ontwikkelen, niet dan? Toch?!

Olijfolie, rode ui, gemberwortel, knof...
Sambal (zie maar wat; brandal? badjak?), fijngewreven komijn...
Blik Heinz Beanz erbij en het blik met witte wijn uitspoelen, en dat spoelsel er dan bij natuurlijk.
Ananasstukjesblikje uitlekken, sap bewaren, stukjes kleinsnijden.
Ananas en stukkies knak door de bonen, oregano en ketjap.
Proef. Citroensap?

* Koreaanse jodelaars.

Shit!
Die herinner ik me, dat jodelen hebben we dus al ooit gehad!
Ik moet een nieuwe betere secretaresse...

Enfin.

Zuid Korea hier.