donderdag 16 augustus 2012

Wijnsaus, paté en heilbot



Schilderij van L. Dank. Rozenknop. Café De Rozenknop?
Mail mij als je met de maker van het schilderij in contact wil komen.

Gisteren.
Geen foto's want meurette is meurette en dat vind je in het blog hier (als je erop zoekt krijg je natuurlijk als eerste resultaat dit verhaal) en op het web. Nou vooruit, zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
Mijn afwijking van het origineel was enkel de toevoeging van spekbonen (enkel super vers gebruiken!), die ik in de wijnsaus zelf gekookt heb.
Mooi brood bij gegeten. Enorm lekker wat het.

Spekjes uitbakken in olijfolie, uit de pan.
Ui, knof, stukkies wortel, peterselie.
Rode wijn, wat bouillon, boquet garni, zout... Proef.
Als al redelijk ingekookt er de stukjes spekbonen in gaar koken, met een deksel op de pan.
Bind de saus met beurre manié.
Spekkies erin en er eieren in pocheren.
Eieren op borden (er mogen natuurlijk best wat bonen meekomen), flamberen met marc, rest erover en serveren met knoflookcroutons.


Zuid Italië. L.
Die wirwar is enorm leuk. Ik heb vergelijkbare dingen gemaakt, maar daar zit dan veel meer (teveel, moet ik misschien zeggen) structuur in. Meer "duidelijkheid". Zie hier. (Nou ja, meer duidelijkheid... Geëssentialiseerd kan ik beter zeggen.)

We hadden het vandaag over een Dry Martini (niks voor mij overigens).
 Ik zeg Churchill schonk de gin in en keek dan even kort naar de Martinifles.

Recept, want daarvoor zijn wij op aarde, uhh, hier.
Pâté met varkensnet. Zie die foto enkele dagen geleden. Nou vooruit, zie hier.
Half om half gemalen doorregen spek bestellen en varkenslever, gemalen door de drie- of vier-millimeter plaat.
De lever aanmaken met madera, armagnac, Worcestershire, zwarte peper, groentenbouillonpoeder, nootmuskaat, kruidnagel (de fijngeknepen kopjes), grofgehakte jeneverbessen,gemalen piment en wat rozemarijn.
De lever is dan een dikke soep, die een paar uurtjes op een koele plek blijft staan, af en toe omgeschept.
Kleine stukjes ui en knoflook erdoor en eventueel paddestoelen.
Meng met het spek.
Een nacht afgedekt op een koele plek (dus niet in de koeling) laten staan nadat je gecontroleerd hebt of er genoeg zout in zit (hapje mengsel platdrukken en in een koekenpannetje bakken; in de oven klinkt de pâté in, dus het moet net niet zout/peperig zijn).
Af en toe omroeren.
Een ovenschotel invetten, het mengsel erin storten en goed aandrukken en vlakwrijven.
Een lap varkensnet zo uitknippen dat het over de rand hangt als je het op de pâté legt, en het stuk zo kiezen dat er een mooie dikke vet-ader door loopt alsof het een kromme boom is.
Die lap erop leggen en de randen instoppen.
Kleine laurierblaadjes die met wat olie ingewreven zijn als blaadjes aan die boom plakken; eventueel ook "rode peperbessen" als "vruchtjes" op de boom aanbrengen.
In een hete oven braden totdat het vocht in de pâté (erin prikken en naast het gaatje duwen) niet meer rood is.
Iets laten afkoelen, vet afgieten, geheel laten afkoelen, een nacht op een koele plek, en dan drie dagen in een plastic zak in de koeling leggen.
Recepten met bain marie´s en gewichten op de pâté vermijden.


Hildebrand monument, Haarlemmerhout. Dank PJ.
Bomans heeft heel aardig over de wordingsgeschiedenis (jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren) geschreven.

Marieke nu. Duiven. Nou ja, ex-duiven dan.
Heel mooi. Ik had net voordat ik het las in Fisher's How to cook a wolf zitten lezen en wel een hoofdstuk over gebraden duiven. How to Make a Pigeon Cry. Gebraden duif met wilde rijst en "niet aangemaakte!" waterkers. En "goed brood".
Fisher haar boeken zijn gebundeld in The Art of Eating, In het voorwoord schrijft Auden dat het het beste Engele proza van de [20e] eeuw is. Ik heb niks met Auden, in tegendeel, maar hier heeft hij wel gelijk.

Uh, Marieke's stijl lijkt nogal wat op die van Fisher. Die duivenindeling zou rechtstreeks uit Fisher kunnen komen. (Vredesduiven vergeten trouwens.)

Maar goed.
~~Het heet niet stadsratten maar vliegende ratten.
~~En pluimen (plukken) of stropen, dat kan een groot verschil maken. Het is bijvoorbeeld bij de verschillende bereidingen van kwartel essentieel dat het niet is gestroopt of juist niet is geplukt. (Een Brabantse poelier lang geleden vroeg altijd Gepluukt of gestruupt?)
~~Die zwart-wit foto's met die rode rozen zijn erg mooi. Met welke techniek gemaakt? Ik maak dat soort dingen door er een tweede laag overheen te zetten, en die zwart-wit gemaakt. En dan ga je die bloem uit die laag weggummen, waardoor die rode bloem van de onderste laag tevoorschijn komt.


Hildebrand

Donderdag, dus een nog niet gepubliceerd recept.
Heilbot van de BBQ
Kwast de heilbotstukken in met olie en schroei snel aan twee kanten dicht op de BBQ.
Zout en peper.
Laat daarna in totaal hooguit acht minuten liggen, zes als de stukken niet al te dik zijn.
Serveer met sjalottensaus, koude gebakken stukjes ham aangemaakt met een vinaigrette, en met schijfjes gefrituurde aardappel.


Ensor. De maskers. Stuurde PJ me (dank) nav. dat ik iemands werk met Ensor vergeleek. Maar eerlijk gezegd weet ik niet meer wiens werk...

Cultuur. Eindelijk. Rasterfahndung hier.

En ik moest over Kuifje, over de impact daarvan, nog twee dingen zeggen.
Al eens eerder gemeld maar lang geleden, toen die Kuifje liefhebbers nog niet "hier waren".
1] Ik stapte uit het vliegtuig in Bangkok, ik wijs naar de lucht en ik zeg Het Zuiderkruis. -Hoe weet je dat? Geen idee...
2] Ik kom de lounge (o wacht, daar hebben we het nog niet zó lang geleden al wel over gehad) van een hotel in Lausanne binnen, kijk rond, Hé, hier ben ik al eerder geweest, maar dat kon niet want ik was voor de eerste keer in Lausanne.
En? Allemaal uit Kuifje. De man achter de balie in Lausanne zag me rondkijken en dat gebeurde blijkbaar meer. Hij zegt U denkt dat u hier al eerder bent geweest. Kijk hier. En hij laat een opengeklapt Kuifje album zien. Met die lounge.


De grote rechter

PS
L., ik heb je verhaal over die in Noord Groningen wonende mensen, met die autochtone bavianen als buren, niet gepubliceerd. Ik ga steeds meer kotsen van die refo's of die refo-minded's hier.
Overal wordt geroddeld, maar die psalmenzangers hier, die roddelen niet. Nee, die doen aan kwaadspreken.

Uhh, hier in Zuidhorn hebben we nu voor de tweede keer op rij een refo burgemeester die eerder door Schier is uitgekotst. Hoe is het mogelijk...