zaterdag 18 augustus 2012

Garnalen, kwartels en oesterzwam



Gisteren
Met garnalen gevulde paprika's. India. Ergens in India, want India is groot. Maar het zal zeker aan de kust zijn. Én ze hebben er paprika's, dus dat is zeker Goa, ex-Portugees. Zo.
Heerlijk lekker licht zomereten!

Kook bakmie (Chinese dunne lichtbruine mie, kronkelig gepresenteerd) in water met wat zout, afgieten, koudspoelen, uitlekken, wat pinda-olie erdoor tegen het plakken. Eventueel kleinsnijden.
In heet water met wat zout ontkopte en uitgehaalde paprika'tjes (kleintjes van de markt!) (eigenlijk moet het met groene) goed blancheren. Ze moeten echt dat zo gewaardeerde knapperige -jammer voor de vego's- kwijtgeraakt zijn. O wacht, die vego's die eten die garnalen helemaal niet, dus wat maakt het uit.

 
Koudspoelen en uitlekken.
Palmolie (met deze temperaturen is ie zowat vloeibaar!), knof, gemberwortel, groene lombok, fijngewreven komijnzaad, koenjit. (Het verhaal dat je koenjit / geelwortel / turmeric niet mag meebakken, maar in saus of anderssoortige vloeistof moet doen tegen smaakverlies, dat is gelul.)
Heel fijn gesneden ui én gekookte gepelde garnalen er samen bij. Op hoog vuur kort wokken.
Uhh, ik neem voor dit soort gerechten Euroshopper diepvries garnalen; uitstekend, en fijner is niet nodig, ja zelfs geldweggooierij. En trouwens laat ze altijd goed ontdooien en vang het vocht op, wat je later door het eindresultaat gooit.
En proef die Euroshopper garnalen nou eens rauw. Dat is toch perfect? Kan je zó serveren, met wat citroensap, wat gerookt zout en wat half pikant paprikapoeder... Lekker man...


Paprika'tjes vullen met die garnalen, oven.
Palmolie, ui, knof, lombok...
Bak er de mie in op. En op het laatst een scheutje Chinese witte (druiven)wijn erover tegen het droge.
Wow man, wat hebben we gevroten...

Marieke nu.
Ja, GIMP als freeware beeldbewerkingsprogramma. Perfect voor zover we de freeware programma's vergelijken. Maar wel ingewikkeld, ja.
En geen CYMK (drukwerk), geen 3D, geen animatie.
Maar zie tutorials hier (alle links hier in een nieuw venster).

Trouwens waarom werk je niet met freeware PhotoFiltre? Super simpel en super goed. En zoek op Youtube op photofiltre + tutorials.
(Sommige mensen prefereren freeware PhotoScape, ik niet.)


Kersen.
Knapperig, licht zoet, rins zeg maar, ontpit ("plap!" doen ze per stuk) en met yoghurt.
Mens. Daar kom ik me nest voor uit... ("Daarvoor kenne ze me midde in de nacht wakker make. Ja, ik vin 't nie prettig, maar ze kènne me midde in de nacht wakker make...").

Maar goed, Marieke, daar ben ik nog niet klaar mee.

Kwartels nooit stropen, dat is Kezanse [Cadzandse] klets. Als je ze in varkensnet bakt (las vandaag over hele truffels, in varkensnet gebakken; those were the days...), of als je ze in spek wikkelt vóór het bakken, dan moeten ze natuurlijk níet geplukt zijn, maar gestroopt, verdomd.
Maar mijn favoriete recept, dat moet natuurlijk wél weer met geplukte. Zoek hier in dit blog op kwartel (niet kwartels) en daar dan het tweede recept, ik bedoel de tweede post.

Ennuh, uw Canapé, die doet mij denken aan Bécasse à la ficelle.
Aan de nek (en dus niet aan de poten!) gehangen snip (onuitgehaald!) boven een mooie snee brood.
Net zolang tot het vogeltje vanzelf naar beneden komt, en landt op wat hij (of zij, dat kan natuurlijk ook) heeft afgescheiden op die snee brood. Een dag of vijf, zes.
En dan gaat het geheel, brood, spul en vogel de oven in.


Uhh, dit is een beetje flauwekul, want het hangt eigenlijk natuurlijk in een koele kelder te hangen, maar het líjkt erop...

Ff nog een toegift op die komkomber stoba, cq die bos-augurk.
Die kan je ook door de midden snijden in de lengte en een week (minstens) op azijn zetten.
Daar kwam ik achter door mededelingen van T. te extrapoleren naar de figuur F. Laat maar.

Kocht vandaag Tynjetaler. Die is nu minder zoet en meer pikant. Ook erg mooi, maar die zoete in de lente, die is óók erg mooi!
(Heerlijk, die seizoenen, toch?!)

Kocht ook abrikozen, en ben druk zoekend waar ik wat over gebakken abrikozen las. Dacht De Dikke, maar dat bleek fout.


Hé, ineens weer onrijpe dadels bij de betere Turk of Marokkaan. Ik dacht dat het seizoen voorbij was, maar misschien hebben die dadels ook gerammadand.
Erg lekker. Zó eten (knapperig) of laten liggen. Dan krijgen ze donkere plekjes en langzamerhand worden ze helemaal donkerbruin. Dán eten. Superzacht en superzoet.

Ik worstel nog met hoe je die harde knapperige zoals hierboven in het kookwerk zou kunnen gebruiken. Adviezen welkom. Niet komen met "Snipperen over huppeldepup" of de combi moet wel heel erg spectaculair zijn.

Planning.
Morgen lamsnier bordelaise, met Doré puree, en oesterzwam-salade met rookspekkies die met vinaigrette zijn gemaltraiteerd. Wow!
Dan (maar de volgorde is nog onduidelijk) minestrone met Pecorino romano erover, pizza bianca als koolhydraat bij, ja, bij wat, tsja, en uiensoep zoals ik die nog nooit heb gemaakt: van zoete uien en met runderbouillon in plaats van met witte wijn. Maar ik ga die soep wel splitsen, en deels uitproberen op Mrs. Fisher's onion soup. Die ken ik perfect met uiensoep van gewone uien en witte wijn, niet met deze.
Uhh, sauspannetje, boter, halve gekookte slakken, wat verse tijm, wat goed compacte tomatenblokjes...
Flambeer met Pernod (of Pastis of...), verdeel over mokken en giet er warme uiensoep over.

On ver ge te lijk...


Pizza bianca, witte pizza, geen tomatensaus.
Zie ook hier.
Ongelofelijk lekker met bacalao / baccalà / bacalhao / bakkeljauw / zoutevis / klipvis.

Met deze temperaturen lopen er heel wat mensen te zweten. Ja zelfs de Indonesische uitbater van de toko. Ja, die is hier opgegroeid en heeft als peuter dus niet gezweet. En daar gaat het om.
Ik heb meegemaakt dat Israëlies babies in en afgesloten auto leggen in de zon. "Dan leren ze zweten".

Fanmail. L.

Goedemorgen Maarten, heb jij die aardbevingen afgedwongen, wegens je afkeer van die psalmenzangers? 
Mag niet hoor, 
L.

Ja, shit man. Die bevindelijk gereformeerde ouwe vrijgemaakte artikelbosneuker in Kantens, verdomd, die hep ik nét gemist...
Nou ja, volgende keer beter. Als ie net met z'n lul uit z'n broek voor een kier van de deur naar dat minderjarige buurmeisje staat te glotsen!


Als je dit hierboven aan buitenlanders laat zien, dan geloven ze je niet.
Maar als je zegt Ze mogen geen televisie kijken, dan geloven ze je direct...

En. O ja. Over dat ik die tiepe in Kantens nét heb gemist. Moest denken aan het volgende van Reve, zeer fraai, zeg maar gerust uiterst fraai.
Zou ik ook, tegen vergoeding van te maken kosten, iemand zijn huis gebombardeerd kunnen krijgen? Het is het huis van Theun de Vries, Egelantiergracht 66, Amsterdam C. (Jordaan). Het is een bovenhuis, dus het is wel precisiewerk. Er onder woont [...], en die kan dus in één moeite meegenomen worden.

Uh, die puntjes, dat is gemanipuleerd af en toe. Hofstra denk ik, Van Wissen, nee... Ik bedoel het is middernacht en ik ga het echt niet opzoeken...

575 bezoekers gisteren hier. Hoe is het mogelijk... Wat doen die allemaal hier?

Maar goed, Vrijdag. Gedicht.


Kees Stip.
Hier stond eerst een foto van René Alphenaar.
Maar iedereen vond dat zo'n flutfoto, dat ik er maar een andere heb opgezet. 
 Dank Wiki!

Kees Stip
De Veluwe

De Veluwe was toen nog onbekend:
een oerwoud of een zandverstuiving tussen
Utrecht en de Chinezen en de Russen,
het einde van ons kleine continent.

Maar bij mijn oom en tante in hun knusse
Veluwehuisje werd ik pas een vent.
Woudlopen was een fluitje van een cent.
Veluwezoom, ik had u kunnen kussen.
     

Soms reed ik 's avonds laat nog op de fiets
naar oom en tante toe, dat was niet niets.
Weerwolven lagen klaar om me te grijpen,
struikrovers kon je messen horen slijpen.
De witte wieven dansten van geweld.
Bij koek en koffie was ik weer een held.

Kees Stip zie hier.