zaterdag 11 augustus 2012

Franse pizza, Surinaamse "augurken" en rood maïsmeel



Twee Chinese lepeltjes gekocht als cadeautje, en ik dacht Kom, ik neem er zelf ook een paar! Toch?

Weer een fraaie post van Marieke, dank daarvoor. ("De lente komt, / De winter is voorbij; / Heb dank daarvoor, / O communistische partij!").

O gij hebt zo'n sla-zwierder. Daar ben ik al jaren naar op zoek. Dat kennen ze hier niet. Deed me trouwens denken aan droogzwierder (droogtrommel) en dat aan droogkuis (stomerij). Want ja ik ken Vlaanderen erg goed. Ging veel naar Antwerpen (Den Roden Oed, zie hier, alle links hier in een nieuw venster; vroeger was het er donker en gezellig, nu licht en gelikt), Brugge, Gent... En natuurlijk Damme, en dat kanaal daar (zie hier), maar dat schreef ik laatst al.
Knokke... Wij zaten in de zomer in Blankenberge. Daar kwam een soepkar langs...


(Zie de planning morgen)

Salade niçoise, ja echt iets voor deze dagen. Gevolgd door een pissaladière, een Pizza Salade Niçoise zeg maar. Zie hier.

O ja, Piaf. "mus" in het Parijs'. Ik heb ooit als kind van 10 met haar in de lift gestaan in dat chique hotel in Noordwijk aan Zee.

Marieke, uw koken is als mijn lay-outs hier, en omgekeerd. We vullen elkaar dus perfect aan.
We moesten eigenlijk nog een derde hebben hier, over drank.


Vanaf hier foto's van de inkopen. Tekst erover komt verderop.
Dit hierboven is in Suriname bos-augurk en op de Antillen (waar het schaars is en "duur eten") komkomber stoba (stoof).

Voor ik met die inkopen aan de slag ga nog eerst een link, een video. NRC, langoustines (die ook bij mij de voorkeur hebben boven kreeft). Zie hier.
NB Spaans langostinos is wat anders (althans in werkelijkheid, niet in de meeste kookboeken), dat zijn scampi's of zo. Langoustines in het Spaans dat zijn cigalas.
Maar goed, die video: een man van mijn hart! Perfecte instelling en daar zal zelfs Marieke het, ja roerend zelfs, mee eens zijn. En wow, dat restaurant heeft géén website!


Dodol doerian. Ik schreef het erop want = cadeautje en het staat er niet duidelijk op. Zie dodol hier en doerian waarmee dodol doerian wordt gemaakt hier.
Deze is erg goed. Stinkt forsch!

Goed, de inkopen.

Bleu d'Auvergne. Lang geleden. Trekt meer naar Gorgonzola dan naar Roquefort, maar ja, het is dan ook net als Gorgonzola een "gestoken" blauwe kaas, de penicilline is erin gestoken. Zie de blauwe lijnen hier.

En nu die bos-augurk of ook wel komkomber stoba, die twee foto's naar boven.
Antilliaans recept hier ("kleine komkommers" staat daar, maar lees "stekeltjes weghalen", dus het gaat wel degelijk om bos-komkommer).
En precies zoals mijn Antiliaanse vriend gisteren vertelde: met zoutvlees en foenchi (zie verderop). En promente zijn een bepaald soort korte pepers, zie hier.

Maar goed, in het algemeen: snij die bosjongens in de lengte in vieren, bak heel kort en stoof verder. Met wat suiker. En serveer met piccalilly en kappertjes...


Dorè's.  Ik ben niet zo op bloemige aardappelen, maar zie twee keer de planning morgen. Een keer met de drie op gelijk formaat uitgezochte, en de tweede keer met de rest.

Die mie om na koken te bakken nu. Zie hieronder. Merk Cap Atoom Bulan. Oei. Atoom, moet zijn atom, Nederlandse contaminatie, dat betekent -dus- atoom. Zie de bom linksboven op het pakje. Cap [tsjÀp] = stempel = logo, merk. Maar nu bulan. Dat is maand, maar ja, ook wel maan, en in bepaalde constructies "niet". Maar Weg met de atoombom lijkt me te ver gezocht alhoewel, geloof me, dat best zou kunnen voorkomen als merknaam in Indonesië. Niet vanwege de atoombom maar omdat je de meest rare namen tegenkomt. Olie Lastige Vlieg.
Ik woonde een tijdje tegenover een kledingververij'tje. Rimbo. Geen idee. Tot ik me het in ene realiseerde. Rainbow.


Maar nu rood maïsmeel. Zie foto hieronder.
Je kan er funchi, pap van maken, vergelijk polenta, maar ook allerlei dingen van deeg ervan.
Uhh, "vergelijk polenta": de polenta dan die je laat stollen, koud worden, en dan eventueel in plakken snijdt enzovoorts. Zie hier.

Je kan er, en dat is de belangrijkste toepassing, empanadas van maken, zoek op corn flour empanadas en zie hier. En arepas, zie hier, deze overigens van wit maïsmeel. En hallacas, zie hier en hallaquitas, kleintjes. En bollos pelones, zie hier. Tamales hier, pupusas hier, tortillas (geen foto nodig), gorditas hier en milho frito hier.


Nou, zo kan ie wel weer voor even...