zaterdag 4 augustus 2012

Paprika saus, paprika salade en pizza sardien


Eerst die pizza sardien maar.


Sardien en ansjovis (alles uit blik natuurlijk) prepareren.
Gesnipperde rode ui, idem knof en kleingesneden peperoncini (uit de pekel, en niet teveel, zie die olie verderop, en dus heel fijn snijden ivm de verspreiding) door olijfolie halen; zie volgende foto.
Pizzadeeg maken (met olijfolie en gist en zout dus). Wat laten rusten.
Die mooie paprikasaus van gisteren of zo klaarzetten.


Deeg uitrollen, randje omheen knijpen, saus erop, twee maal die vis idem, uienspul idem en stukkies zwarte olijven, liefst droge soort.
In de oven, en serveren met die hete rode olie van laatst erover.

Tip
Stukkies van hele dunne plakkies chorizo er ook over, of heel kleine balletjes vers chorizo-worstvlees erdoor (AH, worstjes openhalen; of zelf maken: half varkens half lams, pikant paprikapoeder, zout, komijn).


(Niet mooi rond? Wat maakt mij dat uit! Als het maar lekker is, en dát was het!)

En nou een alternatieve paprika-saus. Spanje.
Bak gesnipperde ui en knoflook aan in olijfolie.
Voeg wat tomates concassés toe, tomatenprut.
Kruid met zout, peper, wat suiker indien nodig maar dat zal wel niet, en wat groene kruiden.
Laat paprika uit blik uitlekken, of gebruik gegrilde en ontvelde rode paprika's (maar die uit blik zijn beter) en haal door de draaizeef, samen met de tomatensaus.
Laat warm worden en proef op zout en peper.
Voeg eventueel citroensap toe.
Serveer bij pasta of bij kip.


(Als je deze echte gegeten hebt dan wil je nooit meer die ontmande shit van Albert Hein of van de Warme Bakker...)(Die Warme bakker die is warm omdat ie om half acht nog maar net ze nest uit is.)

Nóg een recept, toe maar.
Paprikasalade
Gelijke delen blokjes rode paprika, groene, Port Salut of zo en niet-droge salami mengen.
Dressing met yoghurt erover (mayo, yoghurt, droge sherry, Tabasco, Worcestershire, wat fijngewreven komijnzaad en redelijk wat selderijzout).

Ik voegde helemaal onderaan de pagina een lijstje (wat zichzelf vernieuwt) toe van de meest populaire posts hier. Volgens mij had ik dat al gezegd, maar ik kon het niet terugvinden dus misschien zei ik het alleen maar tegen mezelf.
Helemaal onderaan de pagina, niet onderaan dit bericht.
Dat had ik toch al gezegd!
Uhh, gij staat er met uw haas ook in, Marieke.


Dank PJ!

Gisteren vergat ik het vrijdag-gedicht.

Entre el velo de la lluvia
Que pone gris el paisaje,
Pasan las vacas, volviendo
De la dulzura del valle.

Las tristes esquilas suenan
Alejadas, y la tarde
Va cayendo tristemente
Sin estrellas ni cantares.

La campiña se ha quedado
Fría y sola con sus árboles;
Por las perdidas veredas
Hoy no volverá ya nadie.

Voy a cerrar mi ventana
Porque si pierdo en el valle
Mi corazón, quizás quiera
Morirse con el paisaje.


Door de sluier van regen
Die het landschap grijs kleurt
Lopen de koeien, terugkerend
Van de groene vallei.

Hun treurige bellen klinken
In de verte, en de avond
Valt met treurigheid,
Zonder sterren of gezang.

De weide is koud achtergebleven,
En is alleen met haar bomen.
Over de verlaten paden
Keert vanavond niemand meer.

Laat ik mijn raam maar sluiten
Want als ik mijn hart verlies
Aan het dal, zal het misschien
Met het landschap willen sterven.


Juan Ramón Jiménez
Zonet vertaald, maar dat deed ik 20 jaar geleden ook al eens en dat hing nog in m'n kop.
Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).

Merk dat ik "treurig" twee maal heb laten staan, net als "(terug)keren" trouwens. De gemiddelde vertaler zou van die tweede "treurig" natuurlijk direct "triest" of zo gemaakt hebben. Die ziet niet dat die twee keer "triste" nou net de kracht is...

Dat gedicht van "En omkijkend deed zij / haar blanke borstjes, / enkel bedekt door witte zijde, / rusten op mijn arm." moet ik nog eens terug zien te vinden. In mijn Antología Poética van Jiménez staat het niet.

De man is trouwens ook erg bekend door een heel erg mooi boekje, verplichte litteratuur op de lagere school, Platero y yo, Platero en ik. Platero, de zilvere, is een oude grijze ezel.
eBook mét illustraties hier.
Het soort boekje wat je als kind moet lezen en als volwassene nooit zal vergeten. Le petit prince zeg maar.

Platero is klein, harig, zacht; zo zacht van buiten dat je zou zeggen dat hij van katoen is, dat hij geen botten heeft.



Die afvallende Patricia kwam op een of andere manier toch weer terug, maar nu geloof ik dat ik er achter ben hoe dat voorgoed te blokkeren (hun hele AdWords account blokkeren). We zullen zien zei de blinde. Vet, en ook nog stiekem, komkom...