vrijdag 31 augustus 2012

Pruimen-ijs, tonijn en kwartels



Cantal.
Dank PJ en ook voor de rest.

Deze dagen...
Tsja, dat is aanpoten deze dagen, met al die nieuwe Adobe CS boeken en nieuwe Adobe CS software.
En van koken komt dan dus geen ene moer. En evenmin Groningen tochten. Geen tijd...
Vanavond nog een kliek van die wilde rijst, gisteren idem van die minestrone, morgen idem van die pizza. Nou ja, het smaakt prima.

Een recept dan maar.
Pepernoten (Huhh? -Wat maakt dat nou uit!)
Maak een soepel deeg van 300 gram bloem, de benodigde hoeveelheid bakpoeder, 200 gram boter, 150 gram bruine basterdsuiker en een eetlepel speculaaskruiden (recept, als ongepubliceerd recept, donderdag).
Zet een half uur in de koeling, vorm er balletjes van en bak die op een ingevette plaat 15 minuten op 150 graden.


Dat schoot me in ene te binnen
Dat ik ooit in een restaurant, erg lang geleden, een heel succesvol dessert maakte, ijs van drie soorten pruimen. Drie bolletjes naast mekaar, groen, rood en zwart.
Dat groen was van die Betuwse pruimen (maar kan ook met kwetsen, wat waarschijnlijk nóg lekkerder is), rood van Reine Victoria (of wat gerimpelde wijnpruimen), en zwart van gedroogde pruimen.
En ja, kijk, zó schoot me dat natuurlijk te binnen: ik had het hier laatst over die Duitse gedroogde pruimenjam.

En wat me ook in ene te binnen schoot is het volgende.
In plaats van zo'n blik haring in tomatensaus te prakken en dan groene peper erbij en augurkjes, voor op brood (heerlijk! en gezond ook nog) ging ik in de weer met tonijn uit blik (op water), met tomatenprut, stukkies augurk en witte peper. Maar het was niet echt hét.
In ene wist ik het. Die augurk was zoetzuur, en dat is te zoet naast die tomatenprut. Dus zilveruitjes in het zuur gekocht, in de helft erdoor, heerlijk verdomd.


En nog zo wat culinairs
Kocht bij AH Fourme d'Ambert.
Dat moet ik niet meer kopen. Of nee, die ga ik eens bij een goede kaaswinkel kopen, en dan zien of ik er hetzelfde bezwaar tegen heb.
De smaak is prima, maar het heeft wat teveel vet, wat te weinig droogs.

En in Fisher las ik over Cailles sous la cendre, kwartels onder de as. Zie hier (alle links hier in een nieuw venster) en zie daar verder! Schitterende link! Zie hier!
Uhh, Brillat-Savarin vervloekt alle kwartelrecepten anders dan die waarbij, zoals hier, de kwartel is ingepakt, om de tere smaakjes niet kwijt te raken. Kwartel in vloeistof is uit den boze.

En ik las er ook over Faisan à la Sainte Alliance. Nooit van gehoord.
Oei. Met kwartels (als je het over den duvel hebt), merg, truffel en ansjovis. Zie hier.


Zo kan ie wel weer
Herzag Papillon. Niet navertelbaar en enorm mooi. Zie hier en hier.

En leerde een trucje. Als je zo'n invul-veld hebt op een webformulier of inlogvenster, dan komt er dikwijls een lijstje te voorschijn van wat je vroeger invulde. En soms staan daar hinderlijke fouten in, dingen die je weg wilt hebben. Maar hoe.
Kijk, dat weet ik nu, althans voor Firefox, maar wie weet ook voor andere browsers, want het zal wel een Windows kwestie zijn.
Muis erboven (niet klikken) zodat het blauw wordt. En klik dan op de Delete toets. Klaar.

Donderdag = gedicht.

John O'Mill
Of mice and men

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes.