dinsdag 7 augustus 2012

Boursin, gerookte forel en oesters (alweer)



Eindelijk eens wat met die Fregole pasta (Fregole Sarda, Sardijns) gemaakt. Erg lekker. Nootachtige smaak. Kleine balletjes (ondanks dat dit hier formaat Grande is) die toch richting 20 minuten moeten koken.

Wordt veel gegeten met vongole / venusschelpen of zo.
Enorm veel groter dan couscous maar wel dikwijls vergelijkbaar gebruikt.
Of wat dacht u van dit hier (alle links hier in een nieuw venster)? Slow roasted Berkshire pork met fregola die zijn gemaakt (gnocchi achtig) met pompoen en chèvre...
Ja of dit hier. Grilled squid, fregola en salsa verde
Het is alsof Fregole tot hoog culinaire aspiraties dwingen.
Oe! hier.
Woe! hier.
Hebbes! hier.

Ik zag dat ze trouwens ook "nera" worden bereid, zwart, met inktvis-inkt dus.


Kijk, dit vond ik nog van Frankrijk-verblijf. Creuses, "holle" oesters, op de manier van Lacanau. Laag grofzout om ze tegen omkukelen te behoeden, oesters erin, geblancheerde prei-julienne erover en daarover een fraaie geraspte Emmentaler (geen Franse natuurlijk!). Oven.

Maar goed, het recept van die balletjes.
Kook de fregole, wat wel richting 20 minuten kan zijn dus. Afgieten, koudspoelen, uitlekken.
Olijfolie, rode ui, knof...
Paprikasaus (ik kom er niet vanaf...), ansjovisstukkies (in de paprikasaus zat geen zout), stukkies zwarte olijven, harissa...
Proef.
Pocheer er eieren in, snij die in stukkies en warm er de fregole in op.
Op Sardinië eten ze het ongetwijfeld met casu marzu. Zie  hier.


Ja! Dit vond ik ook nog! Het "kantoor" van de bakkerij waarboven ik woonde. Zie de fles Marc rechtsonder. En een stank...
À la française...

Recept, speciaal voor Marieke
Parelhoen met witlof. Pintadeau Brabançonne, België dus.
Gebruik jong parelhoen dus (uhh, ik zeg toch pintadeau!).
Zout en peper het parelhoender van binnen, en vul met half roomkaas (Philadelphia of zo) half plattekaas (verse kaas, eventueel kwark), aangemaakt met zout en peper, en gemengd met fors knoflook-croutons. Of gebruik Boursin als roomkaas en niet-knoflook croutons.
Bind een lapje vet spek op de borstfilets en braad het parelhoender rondom aan in boter, in een vrij smalle, hoge gietijzeren pan, skillet zeg maar.
Peper en zout ook van buiten.
Haal het parelhoender uit de pan, leg op de bodem van de pan een laag gesneden witlof (witloof zegt gij) gekruid met zout, peper en nootmuskaat, leg het parelhoender terug en leg er een laag gekruide witlof over. Scheut witte wijn.
Leg naast het parelhoender wat halve tenen knoflook en een enkel stukje dun gesneden citroenschil (alleen het gele deel van de schil gebruiken).
Doe de deksel op de pan, breng aan de kook en laat drie kwartier zachtjes garen. Zie of het hoen gedraaid moet worden, ik bedoel: beslis dat zelf, gij kent toch koken of wat...
Controleer regelmatig of misschien wat water moet worden toegevoegd. Of wijn of zo. Of wat Noilly Prat?

Parelhoen, Poule pintade, poelepetaat.

Ik heb ook nog een erg fraai recept van kip met witlof uit de oven.
Als iemand de moeite neemt om erom te vragen, dan krijgt die het.


Knopjes. SketchUp Pro. Cursus. Dus ik moet álle knopjes uitleggen. Maar daar krijg je dan dus hoofdpijn van...

O ja. Die Boursin. Uhh, dat meldde ik al een beetje hierboven, maar wat ik wilde zeggen, dat is wat anders.
Bij de Aldi (je zegt Bij AH maar je zegt daarnaast Bij de Aldi) heb je een soort Aldi Boursin en die vergeleek ik met echte.
Die echte is meer crisp en minder vet (althans smakend). Maar ja, ik kan me voorstellen, zeer goed voorstellen, dat als je die Aldi gewend bent, dat je die echte dan niet meer moet.

Aldi producten zijn zowat altijd prima. Het enige waarover ik me ooit (hier) beklaagde was de magere yoghurt. Niet mijn smaak.

Trouwens ze hebben nu allerlei erg aardige Britse dingen: chutney's (ui erg lekker, pruimen nog niet geproefd) en mint sauce.


Herzag Poltergeist.
Erg mooi nog steeds.
Spielberg...

Nou ja, af en toe vind ik het nou iets té...

Uhh, hanengevechten, daar hadden we het nog niet over, toch?
Zie Dominicaanse Republiek hier.
Filippijnen hier en hier.
Timor Timur (Oost Timor) zie, incluis die mesjes  hier.
Bali hier. Het publiek klinkt als bij de ketjak, de apendans hier.
India  hier.
Een lange spannende, die ook speciaal begint hier.
USA dierenbescherming filmpje hier. "Het eerste wat communisten altijd doen dat is hanengevechten verbieden!" Nou ja, hieronder niet toch...



O ja, die gerookte forel nog. Dat houwen we kort. Die kocht ik en ik maakte er een mierikswortelsaus bij; mierikswortel raspen boven mooie room tot mooi dikke saus. Dat is alles...