zaterdag 12 juli 2008

Krabben, alweer


Dit is een reactie van Marieke op dit (alle links in nieuw venster hier)(maar ja, nou zat ik in ene te denken dat je wel FireFox of de nieuwste Internet Explorer moet hebben om daarvan te kunnen profiteren, want je moet dan wel tabbed browsing hebben. Uhh, mense, wees wijs en download FireFox. Hier.
Tabbed browsing: je hebt verschillende tab-bladen in je browser, en op de ene staat site zus en op de andere site zo.
Ik heb (FireFox) altijd vijf tabs: Yahoo-groups, website waaraan ik bezig ben, dit blog en twee maal "diversen". Ook prachtig trouwens: je sluit de comp af zonder FireFox te sluiten. Krijg je de volgende dag automatisch al die tabs weer...
En waarom is FireFox veiliger? Simpel. Internet Explorer opent alle sites, ook die met fouten erin. En kijk, dat is een opening voor kwaadwillenden.

Maar goed, Marieke nu. Excusez madame.



Krabben
Die vond mijn papa bij laag water op de golfbrekers van Knokke. Of bij zeer laag water gewoon op het strand. Mama borstelde ze af en kookte met wat selder en peper. Vorige maand lagen er mooi (zie foto) bij visboer Erasmus in de vissershaven van Breskens. Wees vooral brutaal. Duw tegen de krabbe en ziet of hij leeft. Leeft hij, weeg hem dan in uw hand. Is hij zwaar? Koop hem! Als de vismarchand tegen u zegt Wat doet gij daar’ zeg dan gewoon dat een verse krab leeft.
Kook hem in een visbouillon (maar 0,5 tabletje, anders proeft ge geen eerlijke smaak) met wat selder. Als ge nog het afkooksel hebt van garnalenpellen, gebruik dat liever. Doe altijd ruim wat zwarte peper er bij. Maak een speciale mayonaise. De gewone, maar met citroensap en weer... met zwarte peper.
Eet zeker (de Hollanders zullen u verschrikt aankijken) de hele schaal uit. Zeker de groengrijze drap is een delicatesse. En peuzel dan de scharen en de pootjes leeg. Vroeger armemensen-kost. Mijn papa had soms een hele seule (emmer) vol. Dan was het feest en zaten we allen aan tafel te peuzelen. Mijn mama had geen mooi tafelkleed. We aten van een zeiltje. Ik zou een miljoen euro willen neerleggen om dat nog eens te doen. Maar zelfs al had ik het geld, en zoveel heb ik niet, het kan niet meer. In de supermarché kopen mensen surimi (een half-afgewerkt basisproduct dat verkregen wordt door de extractie van eiwitten uit visvlees). Bah ! Dat ge mensen zo voor de zot kunt houden.


Marieke, uw bijdrage is weer vol vuur, vol écht laaiend vuur. Gij ranselt de niets-weters en de kwaak-hoofden. En die zottekont.

Ander soort krab nu, hier te lande lijkt het mij onbekend.
In Spanje heet het Necora. Het schild is hoogstens vijf centimeter breed.



Heet dat hier niet "Strandkrab" of zo?

Je moest het kort koken, afkoelen en dan moest je wat ingewikkelds ermee doen, zo van schild losknippen en openklappen en dan nog wat. Heb het verdrongen.