zondag 16 juni 2019

BBQ (4)



Weer inkopen...
Jam Aldi
Pruimen ui de Elzas, en mirabellen uit Nancy
Franse week
(En ja! In Nancy kocht ik erg mooie mirabellenazijn)
(En mirabellenlikeur!)


Drie dagen geleden aflevering 1, gelul uit de Volkskrant
Eergisteren ter compensatie goede recepten van mij
Gisteren gelul uit de Volkskrant
Vandaag weer goed spul van mij



Ananas van de BBQ


Je moet op de eerste plaats natuurlijk de BBQ gereed hebben, als de ananas uit de marinade komt

Marinade
Scheut maisolie, wat fijngeknepen kruidnagelkopjes, vers fijngeknepen kaneel, redelijk wat donkere honing, en een scheur limoensap

Maak de ananas schoon en snij in schijven

Marineer een uur of zo, regelmatig draaien

Er is niet zoveel marinade, maar dat hoeft ook niet als je regelmatig omroert/-schudt
Voeg eventueel wat rijstwijn aan de marinade toe en/of wat sojasaus

Laat uitlekken en gril, af en toe inwrijvend met wat marinade

Serveer besprenkeld met rum en met geraspte limoenschil (alleen het groene deel natuurlijk)



Dat hadden ze ook
Herinnerde me van vorig jaar dat twee erg lekker waren
Normandische en, tsja,


Heilbot van de BBQ



Kwast de heilbotstukken in met rijstkaf- of druivenpitolie en schroei snel aan twee kanten dicht op de BBQ

Z/p

Laat daarna in totaal hooguit acht minuten liggen op een minder warme plek, zes als de stukken niet al te dik zijn
Draai wel één keer minstens

Serveer met sjalottensaus, koude gebakken stukjes gekookte ham aangemaakt met een vinaigrette (als garnituur), en met schijfjes gefrituurde aardappel

En de groente?
Zegt de ober tegen mevrouw Reagan "And the vegetable, madam?"
-"He'll have the same"

Doe trouwens maar sugar snaps



Jodenkoeken mag wel
Negerzoenen niet...
(Ik vind trouwens die islamietenkoeken echt helemaal niks)


Geep

Schrik niet van de tuinslang-groene graat



Geep kan worden klaargemaakt als paling (reden waarom het ook wel jodenpaling wordt genoemd), maar als ik geep kan kopen gril ik het altijd, liefst op de BBQ

Snijd in vingerlange stuken, wrijf die in met wat olie en grill ze snel rondom bruin

Serveer met gepofte aardappelen en een saus, bijvoorbeeld dillesaus



Gele rozijn
Dat werkt toch heel anders dan bruine
Op een bepaalde tijd in het seizoen zijn ze groen
Nóg mooier mee te werken


Camembert à la braise

Dikwijls aangeduid als à la Bresse, hahahahaha

Vergelijkbaar: Tarte à l'envers > Tarte à l'Anvers


Een Camembert uit het spanen doosje nemen, plastic verwijderen en ook papieren etiketten van het doosje trekken

Wat takjes tijm in het doosje, de kaas erop, weer wat tijm, een scheut Pernod erover en het doosje sluiten

Met een tang het doosje in het haardvuur houden of op de BBQ leggen, en wachten tot het doosje zowat is verbrand

Op een schaal leggen, walmende en andere zwarte delen verwijderen en smullen maar



Ik ga fantastische kruidenkoek maken
Of vertelde ik dat al'
Met oranjebloesemhoning en schilletjes
En een met citroenbloesemhoning en sukade
O ja, dat vertelde ik al...
Maar wat ik nog niet vertelde:
Ook een met mandarijnbloesemhoning
En met daarin, uhh, tsja...


Ananas in ketjap


Laat verse schijven ananas vijf uur marineren in ketjap manis met daardoorheen wat ketjap asin en wat sambal, en eventueel wat citroensap

Laat uitlekken en snijd de schijven in stukjes

Serveer bij oosterse gerechten


Ananas van de BBQ met ketjapsaus

Dat is lekker met die marinade als saus, maar marineer die ananas dan niet



Vond eindelijk een goed recept om het puur te eten
Komt binnenkort