donderdag 29 maart 2018

Kippenvleugels marineren en bakken



Buffalo wings marineren



Kijk, ik vier twee keer per jaar mijn verjaardag, op mijn geboortedag en op mijn naamdag
Die liggen ook mooi zowat een half jaar uit mekaar
En vrijdag vier ik mijn 35,5e verjaardag
En dan eten we kippenvleugels, op vier verschillende manieren gemarineerd


Buffalo wings
Turks, met sumak
Jamaican jerk
Koreaans


Daar gaan we ff naar kijken!

(Buffalo wings waren meteen perfect; de rest heb ik twee of drie keer moeten maken voordat ze perfect waren)



Buffalo wings gebakken


Buffalo wings


Laat je nooit verneuken met recepten waarin (zelfs soms ongemarineerde) vleugels met beslag gefrituurd worden, en met een dipsaus geserveerd

Ook nooit recepten gebruiken die pikante producten leveren

Het moet subtiel zoetzuur zijn; het is een New York recept

Olijfolie, wat meer appelazijn, flink knof, zoet gerookt paprikapoeder (die culinaire rochelaars van de Volkskeuken denken dat dat niet bestaat), Worcestershire, redelijk wat selderijzout, wat groene Louisiana hot sauce, dunne honing
Roer om en proef
Subtiel zoetzuur schreef ik, ja

Koele plek, marineren, regelmatig draaien
(Na vijf minuten, na 10, 10 meer, 20 meer, tot zes uur)

Afgieten
Oven op 160° en spul op bakpapier
20 minuten
Marinade erover kwasten
180, 10 minuten
Marinade erover kwasten, oven uit, 10 minuten



Kippenvleugels Koreaans marineren


We eten vrijdag dus eerst de Buffalo wings (die naam komt trouwens van de stad Buffalo), dan die Turkse, dan die Jerk en dan de Koreaanse

In oplopende heetheid dus

Maar ik bespreek nu die Koreaanse, want de andere twee kwamen al aan de beurt (maar zie verderop in deze post)



Koreaanse wings


Marinade: Thin (of Light) soy, rode rijstazijn, palmsuiker, Koreaanse rode peper (die is vrij grof gemalen en niet al te scherp), gembersiroop, sesamolie (liefst van geroosterd sesamzaad geperst), witte peper, knof, gochujang (zie hier; alle links hier in een nieuw venster), soju (zie hier)(de tweede meest gedronken drank ter wereld...)

Proef de marinade
Zout zuur zoet moet in balans zijn
Daarnaast pikantheid

Afwerken als hierboven

Achteraf dacht ik dat er ook wat vijfkruidenpoeder door had gekund



Koreaanse wings, gebakken


Maar eerder al hadden we het over...


Turkse wings met sumak


Zie het recept hier

Ff scrollen

Foto zie hieronder




Jamaican jerk chickenwings


Zie het recept hier

Nog iets verder scrollen

Foto zie hieronder
Uhh, dat deed ik met drumsticks...

Dit soort werk: beter vleugels
Dunner, marinade dringt er beter in door




Wat hebben we nog meer?


De kippenvleugels uit Soof!

Zie hier (ff scrollen)

Zie de foto hieronder

In Koken met Sylvia Witteman staat hetzelfde recept
(Dat mag hoor)




En dan was er ten slotte nog een Indonesisch recept, wat ik nog eens moet maken

Pikant

Wat was het ook weer?

Ayam tangkap? (zie hier)

Ayam bumbu Bali dua? (zie hier)

Swiwi sambal bawang? (zie hier)

Swiwi pedis? (zie hier)

Ik moet dat maar eens gaan bestuderen vrees ik...
Roef, daar ga ik al!






Zie een volgende aflevering hierover hier!