maandag 5 maart 2018

Ik kan koken



Ik ging Escaloped Potato Roll maken
Maar ja, dat moet je oprollen
Dan moet je de aardappelschijfjes wel dun houden...
Ik vond dus iets anders uit

Gruyère op bakpapier raspen


Dat wist u natuurlijk al, dat
ik kan koken,
Maar ik bedoel wat anders


Ik bedoel een boek wat zo heet, uit 1947 of zo, in feite het kookboek van de Gemeentelijke Industrie- en Huishoudschool te Vlissingen, van Sarels van Rijn, directrice
Groot formaat, 625 pagina's

Ik heb een exemplaar (1952) met een geborduurde omslag!

Daarnaast vandaag De Kleine Ik Kan Koken, een compactere editie van het vorige boek, 1953, normaal formaat, 350 bladzijden
Mevrouw Van Rijn was ondertussen gaan werken als directrice van de Koninklijke Nijverheidsschool voor Meisjes te Arnhem



Aardappelschijfjes erop
(moest herrangschikken na een stoot ertegen)
(wat ik vergat)
En weer kaas
En de oven in


"Regeringswittebrood"

Bij ruimtegebrek kan je een "badkamer-keuken" bouwen
"Op de afbeelding kan men zien dat de wastafel hier ook dienst doet als gootsteen"

"Een pasteischep"
"Een croquettenschep"

"Ragoût van kalfstong"
"Ragoût van rivierkreeft"
"Gestoofd kalfspoulet in rijstrand"
"Garnalenbroodjes"
"Kaviaarsaus"
"Hertenlever"
"Fried haddock livers"

"Echte aspergekenners eten de slierasperges liefst ongeschild"

"Kandijstroop is wel is waar duur, doch zuiver van smaak"

Een goed verhaal over het verschil tussen Goela djawa, Goela arèn en Goela batak

En zie, "sambalans"
Volgens die namaak Chinese trut hola van de Volkskeuken bestaat dat woord niet (ze zag het op de kaart van Garuda, Den Haag) ((ja, niet dat die trut ooit in een restaurant komt, nee, dat zag ze op internet)



Kijk, dat kan je niet oprollen...


Gaan we wat koken?

Jazeker!


Gepekelde ossentong gaan we maken
Die laat ik dan ook nog roken

Oesters met champagne
Béchamel met champagne, oesterwater en peterselie
Daarin de mosselen

Aspergepudding
Béchamel met veel ei, en met rauwe ham
Asperges, bain Marie

Bleekselderij met merg
Op toast

Witte bonen met peterselie

Oesters uitlekken, paneren, frituren, waw

Een interessant recept voor Sateh kambing met kerrie en kokos



Ricotta, spinazie
Andere plak erop
Oven


De Kleine Ik Kan Koken


"heel dunne paling" blijkt de dikte te zijn die we tegenwoordig als gerookte paling zien
"populair: schoenveters"

Veel recepten voor "pan- of verse haring"

Mooie stokvisrecepten

"Gestoofde lippen en keeltjes" van zoutevis

"Mosselen à la Villeroy"
Door dikke (lees: dunne) roux halen, paneren, frituren

"Brussels lof"
Witlof




Gaan we wat maken?

Jawel!


Nierbroodjes
Maar dan met kalfsnier én kalfsvlees

Chaud-froid saus
Dat is lang geleden...
Met koude kip!

Duitse bief met room erdoor

Een uitgebreide instructie voor Pommes soufflées
Gaan we proberen

Stamppot raapstelen
Met klapstuk

Pekelvlees
Een ander recept dan ik ken



Het is wel moeilijk opscheppen...


De Nos heeft tegenwoordig als correspondent in Italië en slecht Nederlands sprekende allochtoon

"De hoop werd gelegd op"

In Nederland kan alles...