donderdag 6 november 2014

Koken











Eten koken is zo persoongebonden...

Wij thuis waren het er allemaal over eens: onze moeder kon lekkerder koken dan onze vader. Pa, wiens vak het was, kreeg daar enorm de pest over in. Hij kookte ook lekker, maar wij vonden het eten van onze moeder smakelijker of zachter, ik weet het niet.

Mevrouw A. haar specialiteit was appeltaart en pannenkoeken. Ze heeft een dun, zwart geblakerd koekenpannetje en ze heeft in een mum van tijd een stapel flensjes. Ik heb het al zo vaak na proberen te doen, maar zoals zij ze maakte, zo lukt het mij niet. Haar appeltaarten zijn door heel literair Nederland zeer gewaardeerd geweest.

Daar liep ik nog over te denken.

“Wil jij niet van die gezonde zaden en bessen en gedroogde vruchten?” vroeg de groenteboer.
Ik “Nee, wie kopen dat?"
Hij: “Dat is toch wel een speciaal soort mensen”.
“Ik ben bang dat ik, als ik zo’n spul ga eten, ik voortaan  heel snel zigzaggend over het veld naar huis ga naar mijn leger.”
De groenteboer vond het leuk en een juist  binnengekomen stofnest van een vrouw keek bestraffend.