zaterdag 22 november 2014

Cultuur!



Pizza chorizo, zoete ui, olijven


Eindelijk!


Meldpunt Taal

Neem nu alleen het antwoord op de vraag: Wat eten we vandaag? Van Eijk had er al enkele tientallen gevonden — 'Hussen met je neus ertussen' is waarschijnlijk de bekendste — maar binnen een paar weken verzamelden we op het Meldpunt Taal nog 45 nieuwe. Sommige daarvan waren variaties op bestaande ("Hussen met frikken en je neus ertussen"), maar er bleken ook talloze nieuwe schertsgerechten te bestaan.

Gestampt glas met poetskatoen en gebakken spinnenkoppen
Dooie hondjes
Vraagneuzenpap met stroep
Veugelvet en siepelvet en pisse van jonge hanen
Geramde rot
Vensterbankjesbrood
Slababbertjespap




Staartstuk


Dat Vensterbankjesbrood, dan komt van hier. Doe maar een Google.

Ik had een vriendin uit Middelburg en daar kwam dat vandaan.

Maar ik mis wat!
Riep en rimmelrijst!

De blauwbilgorgel

Ik ben de blauwbilgorgel,
Mijn vader was een porgel,
Mijn moeder was een porulan,
Daar komen vreemde kind’ren van.
Raban! Raban! Raban!

Ik ben een blauwbilgorgel,
Ik lust alleen maar korgel,
Behalve als de nachtuil krijst,
Dan eet ik riep en rimmelrijst.
Rabijst! Rabijst! Rabijst!

Ik ben een blauwbilgorgel,
Als ik niet wok of worgel,
Dan lig ik languit in de zon
En knoester met mijn knezidon.
Rabon! Rabon! Rabon!

Ik ben een blauwbilgorgel,
Eens sterf ik aan de schorgel,
En schrompel als een kriks ineen
En word een blauwe kiezelsteen.
Ga heen! Ga heen! Ga heen!


Cees Buddingh’


En, Groningen, Poep met erwtjes



Tomaat Mozzarella Blauwe kaas Ansjovis


Nog méér cultuur!


Winifred Atwell

Ik dacht dat ik dat al had afgehandeld maar dat is dus niet zo.

"Every performance she needs another piano" was het verhaal, maar niets is minder waar.
Ze kocht aan het begin van haar carrière een enorm goedkope piano, en die heeft ze haar hele carrière meegesleurd.
"Atwell speelde op optredens meestal eerst op een vleugel en daarna op haar 'andere piano', een tot op de draad versleten staande piano die haar man voor vijftig shilling in een uitdragerij had gekocht."

Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).



Sinaasappelschil drogen
Gebruik enkel bio-sinaasappels!



Black and White Rag hier
Syncopating!

Minstens zo beroemd: Five Finger Boogie hier.

En minstens zo beroemd: Poor People of Paris
(weer op dat oude kreng) hier

Schitterend!
Waltzing Mathilda op de bouwplaats van het Opera House in Melbourne
(Geluid komt wat later)
Hoor hier.

O ja, Tiger rag!
Zie hier.



Pizza Brie Gorgonzola