woensdag 7 mei 2014

Brussel




Restaurants in Brussel

Klassieke restaurants in Brussel

Ik zat een paar dagen in Brussel namelijk
Niet bepaald een straf, zeker niet als je twee maal per dag uitgebreid uit eten genomen wordt, zelf mag kiezen, en steeds koos voor "klassiek Brussels eten".
(Die tiepo van de Volkskrant, die Smack van Dinter, die moest van die krant naar Berlijn, die moest daar veganistisch gaan eten woehahahahahahahahaha! gottechottechot...) (Toch geen leren schoenen aan gehad Smack, woehahahahahahaha!)


Au Brabançon

Uiterst klassiek, dus natuurlijk geen website.
Rue de la Commune 75

Choesels au Madère is a traditional Belgian delicacy. The meat is simmered for hours in a tasty Madeira Sauce to give it that divine flavor. Au Brabançon, a conventional restaurant, is one of the few places in Brussels where you can still savor this dish in case you are a big fan of it. You are bound to love the place for its sumptuous food, great ambience and affordable prices!
Zou ze (want het is gegarandeerd een ze) weten dat choesels pancreas is? Alvleesklier?
Ik denk het niet...

Ik at er roggenvleugels in zwarte boter en met kappertjes, en waterzooi met boerderij-kip.


La Bonne Humeur

Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).

Mossel friet, garnalenkroketten, sabayon au Grand Marnier, ach ach ach...
Rauwe mosselen (ik), tomates crevettes, fondue parmesan, slakken, kikkerbillen, anguille au vert (ik), paardenbief, konijn met Kriek, kalfsnier met mosterdsaus, steak tartare, Dame Blanche, profiteroles au chocolat, ach ach ach...




Le Vieux Saint Martin

Zie hier.

Dat is op de Grand Sablon, de Grote Zavel.
Sablon: een berg zavel, klei-zand mengsel.
Net als een Gast in het Gronings, en net als de Place du Tertre en de bult naast Château du Tertre.

"Geen reservatie"

Radijs met Fleur de sel van Noirmoutier (ik), huisgemaakte tête pressée (preskop, zult), omelet met grijze garnalen, witloof au gratin, varkenspoot op zijn Brussels (gepaneerd gefrituurd op spruiten) (ik), "Waterzooi van hoevekip", meringue glacé chocolat chaud...


Le Canterbury

Zie hier, boxjes aan, hahahahaha!

Het menu is sinds 1987 onveranderd. Mooi zo, prima, perfect.

Weer die radijs, zeeslakken ("Chinuuzekluute", Chinezenkloten) (ik), een halve kip Koningin van de Boerderij aan het spit, Oostendse tong meunière, "pommes frites zonder chemiek", weer die kalfsnier met mosterd maar nu met Tierenteijn (ik), Brusselse wafel met slagroom en frambozen-coulis...
Specialité: vol au vent met boerderijkip...

Ook Engelse en Italiaanse dingen, maar wel spul dat inderdaad al decennia op Brusselse kaarten staat.
Kip curry met mostarda cremonese, fish and chips... Fantastisch toch?




In't Spinnekopke

Zie hier.

Koude voorgerechten: De Kaa Anntreis
Warme voorgerechten: De Werm Anntreis
Vlees: T'Vlies
Sauzen: Sauze
Gevogelte: Ett Gevaugelt
Vis: De Visse
Mosselpannen: Mossele in't Kassur

Heirink geprepareit à la Jefke; kaaskroketten met Maredsous (ik); Brusselse bloedworst met appel (Bloodpens Brusseleer mi appele); coquilles met Trappiste Rochefort; pure paardebief-filet (Pard Steik Peure Filet); Stoemp mi Sossisse (spruitjesstamp met worst); Konaain mè Gueuze (ik); kalfsnier Luiks (met jenever; Loeikse Neere); Afrikons Hoen mi Framboise Bee (parelhoen met frambozenbier); Ziewolf me Witterluuf (zeewolf met witlof); Aais mi Froet en Bee (vruchtensorbet met bier gemaakt)...

Garnalen: gerrenoet; Gronings: gernoet.


Le Petit Pont

Zie hier.

Oe.wow...

Gerookte zalm gevuld met krab, avocado-bloemblaadjes, yoghurtsaus met limoensap (hoe doe je dat zonder dat de yoghurt schift?), paprika en bieslook
Koud gerookte filets van rode poon, gegaard in een venkel-fondue, met een polenta met zwarte olijven en een romige limoensaus
Lams-oester onder een verse kruidenkorst met mosterd, jus van wilde tijm, gratin van drie groenten en stronkjes courget in tomates-concassé

Dit hebben we overgeslagen...



(Dit is een ander restaurant!)


Aux Armes de Bruxelles

Zie hier.

Sjiek

Kijk. Platte oesters. Kijk!
Huîtres de Zélande...

Zeetong in waterzooi... Tarbot in waterzooi...
Achachach...

Ik die oesters en die tarbot (tong in waterzooi lijkt me niks).


Chez Henri

Rue de Flandre / Vlaamse Steenweg

Zie hier.

Hier zijn we ook niet geweest natuurlijk.
Zie de menukaart...
Bordje bellotaham, Thaise rundvleessalade, sashimi tonijn...
Flikker op authentiek Brussels...




Chez Vincent

Predikherenstraat / Rue des Dominicains

"Snijden en flamberen in de zaal", ja, zo hoort het, klassiek...

Kreeft met mayonaise, extra zacht gerookte zalm, gefrituurde scampi's met tartaarsaus, scampi's met look (knof) (ik), mosselen met poulette-saus (ah! heerlijk! zie hier), tarbot met mousseline-saus (ah! heerlijk! zie hier), paling in het groen -eindelijk!, Brusselse karbonaden (pas op, dat is runderstoofvlees), eendenfilet van de dag (ik; met groene pepersaus)...


La Marie Joseph

Quai au Bois à Brûler (brandhoutkade) / Baksteenkaai, tsja

"We aanvaarden geen reserveringen"

Garnalen die je zelf moet pellen, maar ze hebben ook "Tomaat garnaal met Oostendse grijze garnalen, door ons gepeld, met mayonaise"; vissoep met rouille en knoflook-croutons;  roggenkaken gesauteerd met knoflook (ik); tonijn-tartaar; verse gemarineerde ansjovis; waterzooi met zeeduivel (ik)...

Dezelfde eigenaren als Le Canterbury.



 Burp!