maandag 12 mei 2014

Vis




Bot, zoutevis-kop, zalm, fruits, stokvis


Bot met gnocchi en doperwten

Er ging wel wat mis met deze post.
Ik publiceer altijd als ik vijf vis of vijf tofu of kaas of... heb, en nu had ik er dus vijf, maar eentje had ik al gepubliceerd blijkbaar in een asperge-verhaal, en van een ander ben ik de plaatjes kwijt.
Ach ja, als we maar lekker, of beter nog natuurlijk: ontzettend lekker kunnen eten, toch?!

En die bot had ik al uit mekaar gesneden, bedacht in ene dat ik de instructieve foto, heel en bewerkt, had vergeten, dus die bot heb ik weer met Photoshop in mekaar gezet.
Veel afval, maar dat gaat in een zak in de vriezer natuurlijk, voor mooie vissoepen...

Gnocchi koken en afgieten.

Boter, sjalot, knof, grove witte peper en wat chili"vlokken" zonder pitjes...
Ansjovis-stukjes...
Bloem...
Bouillon...
Room... Proef.

Ondertussen de bot bakken.

Diepvries doperwten in de saus opwarmen, wat later die gnocchi erbij, op smaak met citroensap...

Een eenvoudige doch voedzame maaltijd!




Zoutevis-kop, gele bakbanaan, peultjes

Hiervan ben ik de fofo's dus kwijt.
Maar zie dit blog hier (alle links hier in een nieuw venster).

Week de kop.
Kook, koel af, en frutsel uit mekaar. In eetbaar en niet-eetbaar.

Peultjes sauteren in olijfolie en uit de pan.
Spekjes, ui, knof, pepertje...
Stukken vissekop...
Visfond...
(We proefden het zo, als soep, op mijn verjaardag, en de waardering was enorm, maar nu gebruikte ik minder fond, ik maakte saus zeg maar.)

De gele bakbanaan (wat wat anders is dan groene die te lang gelegen heeft) in de oven, in schijven, afpellen, eten, heerlijk.

Peultjes garen in de soep.




Zalm met tausi

Tausi, "zwarte boontjes", zie hier.
Enorm lekker als "zout" en je hebt een grote bak van dat spul waar je jaren mee doet voor minder dan twee Euro.

Boontjes 10 minuten in iets warm water en afgieten.
Maar ja, sommigen zeggen dat je het enkel met koud water moet afspoelen in een theezeefje.

Pinda-olie, ui, knof, gemberwortel, lombok...
Recent geplet korianderzaad erbij en die boontjes...

Die hele handel op een stuk zalm, diepvries doperwten eromheen, stomen.

Serveren met pita-broodjes of naan of zo, en met wat sesamolie over de vis.



(Het ziet er nog steeds hetzelfde uit, en terecht)
(En ik maakte de foto voordat ik wat Vietnamese thin soy over de doppers mikte...)
(Dat is een soort kruising tussen fish sauce en light soy, heerlijk)


Bouchées met fruits de mer en asperges

Ja, dat meldde ik dus al, dat ik dat recept van die vol-au-vents die zo enorm lekker waren al gepost had...

Zie het recept hier ergens in het midden, en de foto helemaal onderaan.


Stokvis, bimi, coco blanc

Coco blanc dat zijn erg kleine witte boontjes, zie hier.
En bimi is deze week bij AH in de aanbieding.

Week die boontjes 24 uur.
Week die stokvis idem. Als je mooie hebt is ie in 24 uur klaar.

Boontjes aan de kook, wat koud water, aan de kook, herhaal. Zo krijg je wat bloemige boontjes. Afgieten.
Stokvis aan de kook, kort, afgieten, koelen, uit mekaar pluizen.

Olijfolie, ui, knof, grove witte peper...
Soepgroenten plus peterselie...
Visfond, witte wijn, laurier, gebroken korianderzaad, iets tomatenprut...
Breng op zout met Viandox (of anders maar Oxo of Marmite).

Bak de bimi (eerst de stengels) in olijfolie.
Vis en boontjes bij de saus...

Overheerlijk...



Stokvis, gekookt