vrijdag 29 november 2013

Goud!



Dank P!

Restaurant De Leest

Drie sterren

Die tiepe, die Boerma, die schreef of vertelde of zo dat ie met "Poudre d'Or" werkt. Met goudpoeder. Nou ja geen goudpoeder maar "goudpoeder" dan dus.

Goh, interessant.

Nou ja, interessant als je er verder niks bij vertelt. Als je het geheimzinnig houdt.
We zochten het uit.

Wat blijkt?
Je komt pijlsnel terecht bij de grootste gebakken lucht verkoper van Frankrijk, bij Roellinger.
Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
"Onderzoek en Creatie van Kruidenpoeders", goh.


"Met dit boek deel ik al mijn kennis en mijn passie"
Je zal er maar intrappen à € 55,-...

Dat Poudre d'Or moet je gebruiken om "de koude van de zeevruchten te verwarmen".

Heel moeilijk doen over wat er in zit.
 "Mijn familie en vrienden op Mauritius hebben dit unieke kruidenmengsel voor u samengesteld", goh.

"Goudpoeder is de naam van een klein dorp op Mauritius, waar de tantes van mijn leerling (maar ook mijn medeplichtige!) Gobin hun kruiden brouwen om hun goddelijke mengsels te verkrijgen!"

Ken ik effe brake...


Moeilijk doen over wat erin zit ("kruiden"), maar zoekzoek en ik weet het.

Koriander, curcuma, Bois d'Inde, amchur.
Hij in de hoop dat niemand weet wat Bois d'Inde is, hout van Indië (piment dus), en dat niemand weet wat amchur is, maar wij weten dat wel. Gemalen gedroogde onrijpe mango.

En kijk, die drie sterren Boerma heeft één op één zijn recept hier vandaan (klik op "Recette pas à pas").

Gottegottegot wat een opgeblazen flauwekul allemaal.

"Niora olie". Nooit van gehoord.
Enig gezoek, wat blijkt: olie met Ñora erin, Spaanse gedroogde appel-paprika.
En dat verkoopt ie zelf natuurlijk!


Zie wat een flauwekul-peper die tiepe verkoopt
Maar écht goede peper, de aller-allerbeste, zwarte Lampung, staat er niet bij


Verder

Loek

Je had gelijk hoor, dat die Gordon geen poppenkastkop is.
Het is bij nader inzien meer een papier-maché kop.
Zo'n sierkurkenkop zeg maar.


Uhh, 

Weten jullie eigenlijk wat Polka is?

* Beieren hier. (Uhh, een paar keer op Verversen klikken en die shit advertenties zijn weg hoor.)

* Tirol hier. Erg hè!

Maar * Strauss hier.

Maar goed. Toen gingen die Duitse emigranten met hun Höhner diatonische accordeons naar Amerika en naar Mexico.
Zie hier

Dit hier is al Mexicaanser. "Jezusje in Chihuahua" hier
(Komt een vrouw bij de apotheek, Ik moet een sterk ontharingsmiddel hebben. Dit hier mevrouw is uitstekend, maar dan moet u wel twee uur lang met uw armen wijd blijven zitten. Maar meneer het is voor mijn Chihuahua! Oei mevrouw, dan mag u een dag niet fietsen!)

Polka Norteña, noordelijke polka, polka uit Monterrey, Puebla... Net als chili con carne norteño. Maar waarom "noordelijk"?
Zie hier
Dans hier.


Iets heel anders en puur Mexicaans is de corrido.
Hoor hier. Een hele mooie. El corrido del Norte. Daar heb je dat "noord" weer.

En super populair zijn de narco corridos.
Zie hier.