zondag 10 november 2013

Varia



Inkopen
Ail rose, roze knoflook
(Œil, meervoud yeux; ail meervoud? Aulx...)
(Œuf: œufs, uitspraak eu. Uitspraak aulx? O.)
(Weer wat geleerd.)

Planning

* Seitan, rode Camargue rijst, gegrilde paprika, paddo-bouillon (om die rijst te koken).
Vandaag trouwens.

* Zalm in wijnblad, pompoen uit de oven en peultjes.
Van die pompoen ga ik ook pompoenbrood, pumpkinbread maken. Zie bijvoorbeeld hier maar gebruik veel minder kruiden.

* Dolmas van de rest van die wijnbladeren, courget met Old Amsterdam kaassaus, gepekelde limoen.

* Zuurkoolstamp met spek en mosterd en verder geen gelul.

* Halve avocado, rauw ei erin, oven. En die truffelpasta van laatst en misschien met gebakken kappertjes erbij.


Zo
"Mihoen / Rice sticks" had het moeten zijn
Met die / dus

Kleine onderwerpjes


Links

Polare kookboeken en de kookboekenweek of wat was het ook weer hier (alle links hier in een nieuw venster).

Fine Foods Online hier.
Die truffels van hen vertrouw ik nul.
En die pepercollectie dat is voornamelijk flauwekul. En peperduur, hahahahahaha.

Ik wist helemaal niet dat die nieuwsbrieven waar ik het wel eens over heb van 24kitchen, dat dat online programma's zijn.
Heel populair. En dat geloof ik direct. Wat een gelul bij mekaar zeg...
Zie hier.

NRC video patsersdiner hier.
Wat een volk, wat een kakkers... Godgod je zal er maar tussen zitten. En dan die kermisfles! Godsammekrake...
"Gerauwkte kaas", "sorbét", "pulpo" (met de u van lul dus bedoel ik).

Indisch koken hier.
Jeff Kaesberry zit in de jury vanwege zijn moeder natuurlijk, en naast hem de zeurkookboekenschrijver Lonny Gerungan.

"Het koken is niet geëvolueerd met de tand des tijds", gristus. Dan kan je toch veel beter maar gewoon je bek houden?
Expurrimenteruh, cónsommé, onze auwma's...
En die koks... Nul niente ervaring. Van dat volk wat in vijf minuten op tilt slaat als ze voor meer dan vier mensen moeten koken. Dat snijden, dat was een slow motion film...

Sajoer boontjes in de vorm van een klompje...

Les gens de mon métier sont si peu de mon métier...


Nóg een soort Bulgaarse mosterd!

Portland

Dank Volkskrant

Portland Foodcarts, rollende keukens dus, zie hier.

Portland Farmers Market zie hier.

Voodoo Doughnut zie hier.


Druiven plukken

Artikel in Juist (nooit van gehoord; zie hier).

"Binnen een half uur weet je niet meer wat het minst pijn doet: hurken, bukken of weer rechtop staan".

Luister goed Nicolaas uitdeKlei.
Ik werkte vanaf drie uur's morgens in de bakkerij, soms vroeger. Zwaar werk; metalen roosters vol brood hoog in karren steken. Half acht ontbijten, kwart voor acht weg, acht uur druiven plukken. Acht uur lang. En ook nog zeven dagen per week, verdomd. Mocht niet, maar in het weekend ging je bij je "familie" werken, dat mag.

En ja, die oogstmachines zuigen alles op. Ik zag ooit een adder op de band. En vergeet de slakken niet...

"Lunch en diner zijn culinaire festijnen". Ja, als je voor nop bij vrienden gaat werken wel ja. Maar zo werkt 99% van de plukkers niet.
Die betalen € 12,- voor de catering (en die catering kost de kasteelbaas € 8,50... Reken uit, 200 plukkers 14 dagen... Bijna 10 mille...).
Je krijgt wel op de laatste dag een zeer fraaie maaltijd. Ik herinner me madame nog levendig, die de entrecôtes aanvoerde richting BBQ. Met een kruiwagen... En grotere entrecôtes zag ik nooit eerder, en later ook niet.


Ik zeg niks over Freud, ik niet...

AH Bonuskaart

De nieuwe

"Welkomstdeal" een app voor een receptenboek. Alleen voor iOS (Android bijna 80% van de markt...)
Net zo suf elitair als die enkel iOS Concertgebouw app van Radio-kenjenoglulleluldanmee-4.
Apple? Duurder, en je kan er minder mee.

Nog meer "welkomstdeals".
Gratis bezorgen, maar bezorgen doen ze hier niet.
20% weekendjeweg korting maar als ik een weekendje weg wil dan doe ik dat vooral juist niet met weekendjeweg.
€ 5,- HM, Etos, vieze likeur, BladCadeau...


Varia

Was bij een nieuwe tent. Anna's lunchcafé.
Vier klanten binnen, drie man personeel.
En ik moest 10 minuten wapperen voor ze mijn richting eens uit keken...

Aldi wijnen, die zijn altijd prima.
Maar nu trof ik Greenbridge, werkelijk níet te zuipen, en Alameda, uiterst mwah.

Proefde zoete bloedworst van de markt.
Vies zoet.
Dat hoort met rozijnen, pijnboompitten, kaneel en ietsje suiker.

Visboer in het dorp hier.
Forse partij haring schoongemaakt klaarliggen natuurlijk.
En die schaal stond in de zon...

Zat in een kroeg naast een tafel met Amerikaanse studenten die zich enorm verbaasden over het flesje Maggi. Proeven, wat op de rand van hun bord schudden...
Kregen grote eierballen tussen de onderkant en de bovenkant van een broodje.
Dat ziet er niet uit natuurlijk, drie centimeter broodje, twaalf centimeter eierbal, drie centimeter broodje op zo'n prikker.

Proefde de vernieuwde bamischijf van Smullers.
Lekker krokant, lekker gekruid, en de bami pappig.

Zag ergens Salade met rendiervlees en bospaddestoelen. Gaan we eten.


Dat is voor Surinaamse roti en zo
Gele erwten, gemalen
Malloten

Harold Hamersma
"Ik moet altait hawlen van awperah"

Virus (Radio 4)
Hij speelt hóbo
Edith Píaf

Gestalttherapeut Marie-José van Calkhoven
"Ze leed niet aan blindheid. Ze leed aan haar onvermogen deze kwaal zinvol te integreren in haar bestaan".
Dat zo iemand los mag lopen...

Jolande Withuis, biografie Juliana
"Het vastdraaien van klinknagels"
Het "moeren op bouten slaan" zeg maar.


Links black fungus, rechts white fungus
Dat had iemand nog tegoed
Black fungus is trouwens muizenoortjes, koeping tikoes

Twee dingen tot slot

We zaten in Huis de Beurs.
Boekito liep langs, zie hier.
En ook Plopatou. Zie hier (we blijven thuis dus geen nieuw venster). Tegenwoordig ziet hij er anders uit, zie hier (nieuw venster weer). Huis de Beurs dat is die gele tent.
Maar goed, we hebben het over Plopatou en ik hoor in ene hoe die werkelijk heet. Jonkheer Berthil Cornelis Alex Iwan Pauw van Hanswijck de Jonge. Nou jullie weer.


En ik liep al dagen met iets wat op de post moest in mijn tas, zag een postkantoor (nou ja, een "agentschap" dan natuurlijk), binnen, afgeven, "Nee meneer dat mag niet op de post daar zitten gevaarlijke puntige uitsteeksels aan, nietjes". Want ja, ik had het dichtgeniet. Terwijl die vent nog staat uit te leggen draai ik hem m'n rug toe en loop die tent uit. Lazer op met je puntige uitsteeksels.

Station, Bruna, o kijk, ook een "agentschap".
Ik trek dat pakje uit mijn tas en haal m'n hele vinger open.

Hoogmoed komt ten val...


(Uhh, die Bruna tiepe zag niks, en hop dat ding de post in...)


Mosselbank in Hoogeveen
Dank PJ!