dinsdag 5 november 2013

Soep















Op de Vlaamse tv en bij ons op “uitzending gemist” van UPC is die kok Jeroen Meus te zien. Hij heeft een leuk eigenwijs hoofd (het is sterk: op de radio hoor ik nu zanger Johan Verminnen met “Ik voel me goed”), echt zo’n hoofd waar je onmiddellijk ruzie mee zou maken in zo’n fijne Vlomse kroeg. Meus woont in het gebied dat je aan de schilderijen van Breughel en Permeke enz. doet denken; om jaloers op te worden.

Hij maakte dit keer in zijn programma Dagelijkse Kost een aardappel/preisoep. Stuk goede boter, 2 grote preien, 4 aardappelen, 4 uien, alles aan grove stukken smoren in de boter, knoflook erbij, z/p, tijm. Kippenbouillon erover, staafmixer erin, room en taleggio erdoor.
Hij pakte een grote aardappel, schilde die en raspte hem grof, daarna in water ontdaan van zetmeel en drooggedept. Bodempje olie in pan en de aardappel-”croutons” erin gebakken en met zout bestrooid. Soep in kom, facultatief wat stukjes kaas en wat ham erin, daarna bestrooid met die aardappelcroutons. Lekker!

Nou wilde ik dat ik op zo’n Belgisch dorp zat, bestaande uit een straat met een café met formica tafels en trappist uit het vat, wat zou ik dan toch blij zijn.

Vergeet ik nog te zeggen. Die Taleggio had ik niet in huis en de AH hier op het hoekje, het is uiteindelijk zondagmiddag, heeft hem ook niet, dus nam ik de kruidenkaas van Euroshopper en een stukje Roquefort dat er nog lag. Ook lekker. Die Meus zei dat er ook eventueel Chaumes kan worden gebruikt. Vind ik allemaal te duur (ook zo’n Taleggio) voor een soepje voor mezelf.
Vooral die aardappelflintertjes vond ik heerlijk.
















De Gouden Bal

Ben ik gisteren in De Gouden Bal en daarna in de Rozenknop, het was er heel rustig en dus heel gezellig, maar ik weet na drie pils echt niet meer wat ik allemaal zeg.
Het bewijs. Er kwam een heel vriendelijke mijnheer naast me zitten en die vroeg: “Vind jij dat ik een katholieke kleuterkop heb?” Ik zeg “Wie zegt dat nou, hoewel, het klopt eigenlijk wel, maar wie zei dat?” Hij zegt “Jij”.

Dag, Loek