woensdag 16 juli 2008

Alweer Marieke!


Nou wordt het te gek! Alhoewel, ik kan blijkbaar nu rustig met pensioen...

Commentaar op dit (alle links in nieuw venster).

De link naar "Horrible eggs" laat een normaal gepocheerd ei zien op een boterham met vermoedelijk een restje vlees met saus/stoverij.
Je hebt gelijk, maar ik ook een klein beetje. De stoverij is wel zoals bij uw eieren.
Er zijn trouwens veel soorten Horrible Eggs recepten:




Horrible Eggs was een recept van Philip Mechanicus, erg lang geleden.
Philip hier.
Hij schreef aardig, maar wat ik me voornamelijk van hem herinner is een fotoboekje over "prachtige" vrouwenkonten, die ik allemaal erg lelijk vond, en een receptenserie in NRC die geënt was op een van MFK Fisher's boeken waarvan ik de titel me niet herinner (boek ligt in de bieb van de Eetclub) maar het ging zo van A is for ..., B..., O is for Oyster. Etc. En dat adopteerde hij. A is voor dit, B is voor dat.
Ik heb ook ooit zo'n boekje -in dit geval- uitgegeven, "Culinair ABC voor gevorderden". Ik geef 100 € voor een kopie. Ben het zelf namelijk kwijt, evenals de files op de comp. Had een eigen officiële uitgeverij met ISBN-nummers en zo, stuurde een exemplaar naar de Koninklijke Bibliotheek, maar daar hebben ze het niet. Waarschijnlijk waren ze daar niet gewend aan hand-gekafte boekjes.
Maar goed, ik schreef niet "A is voor..."
En nogmaals "maar goed": wat ik nu allemaal met dit divagerend geschrijf bedoel is dat Philip's recept gelijk aan het uwe was.

Fisher zie hier.
En ook hier, waar je erin kan "lezen" (ligt af en toe plat). Een ding daar: de "Index" klopt niet, dat is de inhoud van boek 1; het complete boek is een compilatie van vier boeken.

Dit is weer zoiets als mijn eerdere link:



Schijnt Œufs en Meurette te heten.
Recept Sauce Meurette hier (lees je geen Frans, doe dan een Google op >sauce meurette recipe<.

De Oeufs Pochés dienen in mijn (La Berry) recept in wijn gepocheerd te zijn, en het gehele gerechtje wordt bewust zo 'noir' mogelijk geserveerd.
Vanmiddag ga ik coq au vin maken; van twee haantjes die de ren terorriseerden en de dames regelmatig de omheining over joegen in hun poging hun liefde te bewijzen. mager dus en gespierd, en met zeer donker vlees. Te hard en mager om gewoon te braden; eigenlijk is voor dit soort hanen de 'coq au vin' bedoeld met een lange stooftijd en toegevoegd spek...




(Ik wil niet de indruk wekken dat deze foto van Marieke afkomstig is. Misschien heeft ze wel een geheel andere perceptie van dit gerecht. Ongetwijfeld zelfs, haar kennende. Maar ja, dat geldt natuurlijk ook voor mij. Hoe beter de kok, hoe eigenwijzer.)

Hartelijke groeten
Marieke


Dank Marieke.