maandag 16 maart 2020

Verstandig hamsteren




Vacumeren: half jaar houdbaar minimaal in de koeling



Ik heb flink gehamsterd
Maar ik heb niet gehamsterd

A ben ik al veel meer dan een maand geleden begonnen een mooie voorraad op te bouwen
B heb ik nooit wat gekocht wat schaars was


Voorraden van alles

Proteïnen, koolhydraten, groenten...
Beleg en brood...
Wijn en sterke drank in alle soorten en maten...
Sap (ook kleintjes) en tonic en zo, voor de gezond en voor de longdrinks... (bicarbonaat voor de echte whisky en voor campari soda is er nog genoeg)
Jam en ander spul (pindakaas, stroop...) voor op brood
Olijfolie, boter, zout, peper, you name it
Mayo, ketchup...
Bouillonblokjes (heel ondersteunend)
Houdbare roompjes en melkjes
Chocomel is erg lang houdbaar! En erg lekker met cognac of wodka of rum
Noten, gedroogd fruit (allemaal dichte doosjes en zakjes)
Knof! (koeling en níet in plastic!)
Vuilniszakken, diepvrieszakken, boterhamzakjes
Keukenrollen (pleepapier dat had u al gehamsterd, net als tampons en zo) 
Tandpasta, wasmiddel... En body lotion of Nivea als je spiritus gebruikt, zie hieronder

Ennuh mondkapjes, handschoenen, spatbrillen, ontsmettingsmiddel (niet meer te krijgen? spiritus, en aanvullen met 1/5 water)

Ik hoef twee maanden of langer niet meer de deur uit, verdomd

Over hoe ik het met fruit heb opgelost, daarop kom ik een dezer dagen terug
Dat is een uitgebreid verhaal




Vacumeren

Je leest het vandaag hier:
Kaas 3/4 jaar houdbaar in de koeling
Minstens

Worst, rauwe ham en zo idem

Andere vleeswaren ex Filet américain of rosbief en zo vijf maanden


Vers vlees drie weken


En wat kost zo'n machientje?

Eentje van € 50,- werkt twee jaar trouw voor je

En het is het keukenapparaat dat ik het meest gebruik
Voor conservering, en voor sous vide (wat ook in de slow cooker kan; zie de derde afbeelding hieronder)


Tips

Voordat je op Vacumeren drukt, bekijk het product in de zak
Kan alle lucht weg? Wordt er nergens lucht ingesloten?
Ga eens oefenen met halve rookworsten
Dat zijn hersenbrekers...
Vouw niks dubbel

Product altijd goed droog, want anders zuig je vocht in je machine en dan...

Sous vide gekookt en daarna bewaren?
Openen, goed droogdeppen, opnieuw vacumeren, en dat hele verhaal met hygiëne
Want er zal gas uit het product gekomen zijn

Bloot vacumeren!
Ik bedoel niet in je blote kont maar vakterm technisch: zonder verpakking
Dus dat folie'tje eraf, en al helemaal natuurlijk dat bakje
(Ik heb een kookboek, Making jewish chickensoup, enkel foto's, een joods vrouwtje van tegen de 90, in d'r blote kont)(dit terzijde)

Bedenk dat iets in krimpfolie niet gevacumeerd is!
Eraf en vacumeren
(Aldi heeft echt gevacumeerde blokken oude kaas)




Voorraad aanleggen?


Omdat ik bang ben dat ik niet meer zal kunnen inkopen?
Ja!
Omdat ik bang ben dat ik niet meer het spul zal kunnen inkopen waarmee ik normaliter etend en drinkend de dag doorbreng?
Ja!
Omdat ik misschien niet meer naar buiten mag als ik symptomen krijg?
Nee!
Omdat ik misschien niet meer naar buiten mag omdat de boel op slot gaat?
Nee!

Omdat ik nou lekker anderhalve maand minstens, desnoods meer dan twee maanden, binnen kan blijven zitten!
Zo!

En niemand over de vloer

En ik verheug me erop
Eindelijk eens aan die kookboeken gaan schrijven

Enorm interessant ook, anderhalve maand of meer niet naar buiten, en toch perfect eten en drinken...

(Hoe ik dat precies doe, daarvan houd ik u op de hoogte)



Dit is een ander stuk gevacumeerde kaas, maar goed
Gevacumeerd minstens 3/4 jaar houdbaar in de koeling


Groente


Uien, rode biet en winterwortel op een koele plek, en regelmatig controleren

Diepvries of potten/blikken?
Bedenk dat diepvries gekookt moet worden, pot/blikvoer niet
Je weet maar nooit

Ik heb wel diepvries hoor
Doperwten en zo

Potten/blikken
Eerst wat ik altijd al zo koop
Artisjokhart, babymais, rode kool, biet (ook gevacumeerd zoals je die kan kopen is lang houdbaar), mais, rabarber, tomatenprut...
Noem maar op
Daarnaast champignons en gegrilde paprika



Fijne rib, sous vide
Opnieuw vacumeren (hygiëne betrachten!) na koken
Vers vlees gevacumeerd: drie weken houdbaar in de koeling
Gekookt zes weken (als je alles gedaan hebt zoals het moet, natuurlijk)


Koolhydraten


Aardappelen
Zie uien en wortels hierboven
En enkele diepvriessoorten

Droge bonen natuurlijk, en pasta en rijst
Maar bedenk dat je bonen of pasta uit blik of pot niet hoeft te koken
En kleine pasta kookt sneller

Duits brood, Brabants roggebrood (beide vriezen), zwart roggebrood (vier maanden op koele plek houdbaar)

Beschuit, crackers

Veel meel en bloem
En pakjes droge gist!



Isabel Boerharses
Een slaatje slaan uit gezonder eten
Net zo geld- en camerageil als de zelfingenomen trut Mooncake


Proteïnen


Kaas vacumeren zie boven
Witte kaas (halloumi en feta idem) kan je zó in de verpakking twee maanden in de koeling leggen
Zakjes geraspte kaas (om ergens doorheen te werken of om te gratineren) kan je prima vriezen
Panir kan je prima vriezen

Eieren kan je lang in de koeling bewaren (regelmatig de doos draaien)
Of met p/z klutsen, plastic zakje, in een beker in de vriezer
Volgende dag beker eraf en ei in de vriezer laten
Ontdooien en ergens doorheen werken
Of in het zakje koken
Niet voor omelet of roerei

Vleesvervangers
Vacumeren en in de koeling maanden houdbaar
Neem geen stukjes of balletjes of zo, maar "steaks" en "schnitzels" en schijven ivm het vacumeren
Tofu kan je prima vriezen; ziet er niet uit als bevroren, maar dat trekt bij
TVP en zo kan je jaren in de gangkast bewaren

Vis
Denk aan al die haringproducten op zuur!
Denk aan vissticks wat ruimte betreft, en aan die koolvisblokjes
Blikjes sardien! Blikjes sardellen op tomatensaus!
Tonijn! (dit alles ook voor op brood)

Vlees
Spekjes, rookworst, dat soort spul: gevacumeerd in de koeling maanden houdbaar
Vers gevacumeerd besprak ik al, en diepvries dat weet u wel
Bedenk enkel dat je gehakt mooi blokvormig kan invriezen 
In een zak in een doosje proppen, vriezer, volgende dag doosje eraf



Dat staat dan onder die vorige afbeelding, in de mail die je krijgt van die Week zonder Vlees
Dat boek is ook van die Boerharses
Allemaal enkel super commercieel