maandag 9 maart 2020

Nationale week zonder vlees




60 recepten op de website

Negen daarvan met ei of kaas of vleesvervanger
De rest met bonen of champignons of zo als "vleesvervanger"

Krijg je zo vleeseters aan andere kost?
Dat dacht ik niet



Nul visrecepten ook
De stiekemheid van de Partij voor de Dieren

De stiekemheid van Wakker Dier
"Vegetarische recepten" krijg je, en die blijken allemaal veganistisch te zijn


Ik eet in zes dagen een keer rood vlees, een keer gevogelte, een keer vis (voor méér vis zou ik méér de deur uit moeten en daar heb ik geen zin in), een keer kaas, een keer ei, een keer tofu of zo

En dat zou iedereen moeten doen
(Ik weet wel van dat gekwaak tegen kaas "want koeien...", maar zowel kaas als eieren zijn veel minder milieu belastend dan vlees)

Niks dat hologige geschreeuw tegen vlees, van frigide potten die niet weten wat lekker eten is
("Havermoutpap is net zo lekker met sojamelk"; "Raapzaadolie uit Engwierdum blijkt een prima en smakelijk alternatief voor olijfolie uit Spanje")

En niks veganistisch want dat is luxe flauwekul




 Wat pers eerst maar eens


Trouw

Gaar het ons lukken, alleen maar planten eten?

Popi gelul van Dana Ploeger

"Als je bonen eet dan is je bloed helderder dan wanneer je vleesvervangers eet"

"Op een feestje ontdekken we dat een bevriend stel met twee puberzoons met dezelfde challenge bezig zijn" (slecht Nederlands ook nog)
Ooit een vegetariër tegen gekomen met gevoel voor humor?

"Ik betrap mij erop dat ik honing gebruik want dan mag niet, dan exploiteer ik de bij"

Geen medicijnen die op dieren getest zijn" maar als ze de pijp uit liggen te gaan dan denken ze daar in ene heel anders over

 "Mijn dochter moet langs drie eettentjes tussen de middag voor ze een veganistisch hapje vindt"
Kan die omhoog gevallen trut niet gewoon wat van huis meenemen dan?

"Kim Kardashian is ook veganist"
Vandaar die onsmakelijke reet natuurlijk...




Ook Trouw

Dag Jumbo, hallo streekboer

Flip van Doorn


"In een huishouden met drie hardgroeiende tieners en met ouders die allebei werken, zijn de boodschappen een wekelijks terugkerende noodzaak", cursivering van mij
Over gezond eten gesproken

"Als klant van de supermarkt heb ik invloed"
Woehahahahahahaha!!!

"omdat die boeren van De Streekboer alleen oogsten wat besteld wordt"
 Dat schiet lekker op als je een paar hectare prei hebt staan...
"Zo krijgt de consument meer inzicht in de bedrijfsvoering en de totstandkoming van de prijs"
Lazer op!

"De weekboodschappen kan ik ophalen bij de Wylde Boerinne in IJlst"
Alle boodschappen? Pleepapier, tandpasta, allesreiniger, alufolie? Flikker op!




Volkskrant

Vleesvervangers zijn peperduur, maar waarom?

Gerard Reijn


"In een week geven vleeseters uit wat eters van vleesvervangers in een jaar uitgeven"
Waar hebben ze die uit het veen getrokken?

"Het moet echt op vlees lijken want anders kan je net zo goed aan de tofu of de kikkererwten"
Dat is de essentie; niet kunnen koken...
Waarom zou pasta met tomatensaus en kaas op vlees moeten lijken??

De crux is de mensen te laten wennen aan kaas ipv vlees, ei ipv vlees, tofu ipv vlees
En alsof er trouwens ooit iemand heeft geklaagd over de vleesloosheid van die pastaschotel, als het mooi gekookt is

"Vleesvervangers zijn niet duur, vlees is gewoon heel goedkoop"
Maar hoezo dan, heel goedkoop? Dat hoor je aan de lopende band roepen, maar nooit met duidelijke uitleg
En dat de marges op vleesvervangers hoog zijn
Ja, Jezus, het is een kleine markt...

(Dezelfde dag in die krant Veganistische lasagne; "met vegan gehakt, vegan kaas en bechamelsaus [sic] met sojamelk". En dat is nou precies het probleem; dat vreet een normaal mens niet.)

(Ik begrijp wel waarom "vegetarisch" tegenwoordig meestal stiekem veganistisch is, want ei en kaas komen van dieren...)




Morgen gerechten met ei

Woensdag een verhaal over 20 verschillende soorten tofu

Donderdag recepten met kaas

Vrijdag recepten met tofu

En dagelijks links en zo rond die week zonder vlees

En zeg niet dat ik geen verstand van vleesvervangers heb
Zie mijn vegoburger test hier
(Alle links hier openen in een nieuw venster)





En hoe is het trouwens met visvervangers?

Die tonijn van de Vegetarische Slager schijnt niet meer te bestaan

Viezige prut voor door salades was dat...

[Ontdekte later Quorn Fishfree Sticks]