zaterdag 14 maart 2020

Italië (23 en laatste)





Zie de eerste aflevering van deze fantastische (al zeg ik het zelf) serie hier

(Alle links openen in een nieuw venster)



Ik wilde besluiten met die ver weg liggende eilandjes, en ik had het idee dat Waverley Root ze besprak in The Food of Italy

Pantelleria, Linosa-Agrigento en Lampedusa

Maar dat is dus niet zo

Nou ja, op één zin na, "Pantelleria uses the Zibbibo or Alexandria muscat grape, to make the amber sometimes cloudy Moscato di Pantelleria, spicy, velvety and heavy (15 to 16 degrees)."

Ik ging zelf op zoek

(Elba hebben we ook nog. Ligt tussen Toscane en Corsica. Heb ik bij Toscane behandeld.)




Hierboven twee keer Pantelleria


Tonijn, makreel, schelpdieren

Pesto pantesco
Tomaat, kappertjes, groene kruiden, knof, amandelen en olijfolie
Bij pasta, vis, bruschetta

Flatbread, zuurdesem(!), sesam

Druiven, vijgen, citrus

Veel sorbet

Bacio pantesco, de kus van Pantelleria
Zie hier
Dat lijkt enorm veel op die Indonesische wiebelkoekjes, Kue goyang (koek wiebel), zie (ff scrollen) hier




Linosa-Agrigento en Lampedusa

En Lampione vlakbij Lampedusa


Zeevruchten in tomatensaus

Op azijn ingelegde inktvis en octopus

Kikkererwtenkoekjes uit de frituur en aardappelkroketten als street food

Zoetzure pompoen

Balletjes van sardien en oud brood in tomatensaus

Rigatoni met zwaardvis en aubergine

Gegrild orgaanvlees van lam

Gebakken caciocavallo

Blancmanger





En dat was Italië!