zaterdag 22 februari 2020

Twee culi boeken



Vandaag foto's inkopen
Haringkoning
Lekkerder dan gerookte (gewone) haring


Smaak
   
Jeroen Thijssen


Thijssen schreef jarenlang recepten in Trouw

Een keer over ("Nu plukken!") een bepaalde soort bovist, stuifzwam

Moest er meteen de volgende dag een bericht achteraan "Niet doen! Giftig!"



Kalfslever
Althans een van de vele pakjes
Kookte het en maakte Broodje halfom
Ben bezig met te experimenteren ermee
Leverkaas en zo maken met broekspek
Cq met broekspek én "hard spek"
En dat betekent hier dan speklappen, niet rugspek
Broekspek: "zacht spek"
Leverkaas, leverpastei, leverworst


Het boek staat voornamelijk vol met kletspraat, geleuter en gezeur

Je moet geen populair-wetenschappelijke werkjes schrijven als je geen wetenschapper bent


"Honderden kookboeken verschijnen er"
Een regel lager:
"voedsel lijkt een triviaal onderwerp"


"In de middeleeuwen gebruikten ze peper als het vlees niet meer vers was"
Klets
Mosterd
Peper was trouwens ook veel te duur
Nog afgezien van het feit dat ze toen zowat enkel nog maar paradijskorrels kenden


"In het sap van suikerriet zitten gifstoffen. Raar dat Papua's er gewoon op kauwen"
Nou ik ook hoor
En kleine kindertjes om me heen ook hoor


"De suikerklonten hebben de vorm van granaten en heten suikerbrood"
Nooit een suikerbrood gezien
Ik bedoel: dat zijn toch geen "klonten"?


"Op 18 juni 1918 krijgt de NV Nederlandse Zoutindustrie haar doopsel"
Doopceel, ja!


Hij suggereert dat donker roggebrood, Schwarzbrot zeg maar, Fries roggebrood, desembrood is
Gelul
Desembrood is gerezen, dit brood is niet gerezen
Lang het graan weken, in een vorm persen, en lang bakken met wat zout op 80°


"Pasteuriseren gebeurt op 85 graden"
Klets
Afhankelijk van de techniek op 68°, op 72° of op 138°




The pedant in the Kitchen

Julian Barnes


Dat is niet de eerste de beste schrijver

Zie Wiki hier
(Alle links hier openen in een nieuw tabblad of venster)

Kritische verhalen over kookboeken voornamelijk
Ik bedoel: over de inrichting ervan, de receptuur iha, de maten


Voorwoord van Mark Hix

Niet de eerste de beste restauranthouder en kookboekenschrijver

Keith Floyd lunchte bij hem en kreeg vlak daarna een hartaanval
Kwam er op het menu "Keith Floyd's Last Lunch" hahahahaha!


Recepten moeten uiterst precies zijn
Niet "een scheut" of "ietsje" of "een kop"

Ik waardeer Barnes, maar ik heb een totaal ander uitgangspunt
Ik schrijf voor mensen die kunnen koken
Hij wil dat de recepten geschikt zijn voor mensen die niet kunnen koken
Dat is wishful thinking


Nog een verschil
Hix: "He knows he is never going to invent his own recipes"

En hij heeft kritiek op Nigel Slater
Die kritiek begrijp ik, maar zou ik zelf nooit zou hebben [stond er, niet correct; lees "Dit soort kritiek"]


Keldermuis, die van HP, en die ik binnenkort voor de laatste keer maar dan wel dodelijk ga aanpakken, schrijft lovend over Barnes
Ja, natuurlijk...
Keldermuis kan óók niet koken...



Pepers uit Togo


Hix: Eerst plannen en inkopen voor het hoofdgerecht
"Then it's easier to plan starter and pudding"

Zeer ware woorden

Ik kijk in een restaurant ook altijd éérst naar de hoofdgerechten, en als ik daar een besluit heb genomen, dan kijk ik naar de voorgerechten
(En later wel eens naar de nagerechten eventueel)


Vichy carrots?
O ja, geglaceerde worteltjes


"I am broadly suspicious of those persons to inflate their personalities in front of the camera"
De opgeblazen Yvet Retteketet!


"Of je ooit een gerecht voorgezet hebt gekregen waarvan je dacht dat de uien anders gesneden hadden moeten zijn..."
Jazeker! Uiensoep! Onion bahjee! Uien gebakken als Calamares a la romana!
(Enorm lekker trouwens, die laatste uien!)


Dat The Oxford Companion to Food de Larousse Gastronomique verdreven heeft
Wel bij culinaire onnozelaars, ja
De Dikke Van Damp, Janneke Vreugdeloos...



Voor mijn fameuze portobello burgers!
Pas op!
Ze moeten ± even groot zijn!