maandag 13 mei 2019

Kookboeken, algemeen (6)



Idly rijst is heel kleine ronde rijst
Normaliter voor zoetigheden, gemengd met kapot gekookte kleine splitlinzen
Ik maakte er een soort lekkere droge risotto van



Daar had ik een stapel van liggen...


Zie de eerste aflevering hier

Alle links hier openen in een nieuw venster



Schulkochbuch

Uitgegeven door Dr. Oetker, maar zeer algemeen gebruikt door Haushaltschulerinnen

1972

Het verscheen ooit in twee edities, een voor de Gasherd en een voor de Elektroherd



Voorbereiding van Ajam ketjap
Voor bij die rijst


Rotweinsuppe

Met sago

In de 50er jaren deden ze dat in Oost-Brabant met parelgort


Kalbsmilch?

O ja, zwezerik


Otto Kleynejan weet het beter

"Das Fleisch in kochendes Wasser geben, damit das Eiweiß der äußerenSchicht gerinnt"


Sülzkotelett

Een prachtig blok zult met veel gelei met daarin grove stukken Schweinerücken




Grüne Heringe überbacken

Ja! Maakte ik ook ooit! Erg lekker

Filets door bloem met p/z en bakken


Eingelegte Bratheringe

Ik heb me nooit hoeven afvragen hoe je bakharing, panharing, inlegt want dat spreek voor zich, maar een recept had ik nog nooit gezien


Hühnersuppe mit Reis

Herz, aufgeschnittenem Magen, Hals

En met stoofrijst, "bijvoorbeeld patna"
?
O, dat betekent langkorrelige


Erbsensuppe mit Pökelfleisch

Ohr, Schnauze, Schwanz

O, pekelen ze dat...



Panir bakken


Asperges met paddestoelen en kalfsvlees

Gisteren gemaakt!

Heerlijk!

Recept komt


Streifrüben

Dat zullen die Italiaanse rood-witte wel zijn


Gepökeltes schieres Rindfleisch

?

O; zuiver, mager


Brechspargel

?

O, die zijn bij het steken gebroken

Er eignet sich bestens für Suppen oder Salat



Paprikasaus met paprika en panir


Mangold

Wat was dat ook weer?

O ja, paksoi en snijbiet en zo


Melde

Heet dat bij ons ook niet zo?

O ja


Brühkartoffeln

Kijk, dat beweer ik al jaren

Stukjes aanbakken en dan stoven in bouillon of zo


Kokosfett

Dat gebruikten ze daar toen al...


Liebesknochen

?

Éclairs!



en mét maispannenkoek
Gewoon maismeel ja
Geen tortillameel


Gaan we wat maken?


Jawohl!



Polnische Soße

Uien, kruidkoek, bouillon


Rollmöpse in Gelee

Nou, daarvan liggen de ingrediënten voor de hand...


Kartoffelpfannkuchen

Met ui en bloem



Engelse chocolade paaslollies