zaterdag 21 april 2018

Pekelvlees





Moet ik nou gaan vertellen wat pekelvlees is??

Jezus

Rauwe ham maar dan van rund zeg maar

Joods


Ik kocht een flinke portie gisteren, want ik ga ermee aan de slag:

* Hoe is dat als je het bakt?
* Hoe smaakt dat met tafelzuur (wat toch ook erg joods is)
* Mijn favoriete asperge begeleider


Foto hierboven eerst

Ik bakte een dubbelgeslagen plak in kippenvet (joods!)

Het vet over mooi Duits brood
Het vlees erop

Blijkt zout nodig te hebben, en is dan heerlijk




De foto is niet zo duidelijk

Ik heb ondertussen eindelijk een daglichtlamp maar nog geen armatuur

Gewoon koud, nou ja, niet te koud pekelvlees, met ingemaakte sjalot en met augurkjes uit het zuur

Heerlijk in al zijn simpelheid

Uhh: zure augurken, geen zoetzure kleuteraugurken! (Kesbeke, dat zijn de ergste)




Met asperges

Dat meldde ik zojuist

Ja, en daar kunnen we kort over zijn

Warme witte asperges (op de correcte manier gekookt natuurlijk)
Œufs mimosa met peterselie (ik bedoel nu de gewoon klassieke; wit en geel apart geprakt en verder geen gedoe)
Pekelvlees ietsje gewarmd in de volgende Beilage:
Gesmolten boter
En, o ja! Gestoomde krieltjes!

Vuil vies lekker ja!



Schitterend!
Heb het in huis
Had het in een dag uit


Broodje halfom

Joods

Broodje met pekelvlees en gekookte kalfslever
En augurk en ui




Aardappelen met witlof en pekelvlees

Ik heb het pas geleden nog verteld

Snijd rauwe aardappelen en witlof zeer fijn, en snijd vrij dik gesneden pekelvlees fijn

Meng alles, doe het in een platte ovenschaal, en strooi er flink grof geraspte belegen Goudse kaas over

Bak tot de inhoud van de schotel 10 minuten heeft gekookt




Pekelvlees

Runderborst opbinden

Indekken in gelijke mate zout en suiker (het zout met coloroso)

Kook de pekel: 1 liter water op 250 gram zout en 40 suiker, met foelie, peperkorrels, piment en laurier
Laat koelen

Na een uur of 10 het vlees in de pekel, minimaal 10 dagen

Langzaam garen in water met de uit de pekel gezeefde kruiden, 80°
Af en toe wat water eruit en vers water erin, tot het zoutgehalte mooi is ("eerbare soep")




Nou weet ik hoe die dikke d'r boeken kwijtraakt!


Loek had het over lellebellen

Hahahaha!

In een boek van Alberts (assistent resident op Madoera) treed er op dat eiland een dansgroep op
Die dans, dat mag alleen door maagden gedaan worden
Op een gegeven moment geeft een van de danseressen achter het toneel d'r kind de borst
Zegt de regent "Het sijn allemaal leliebellen mienier"