donderdag 5 april 2018

Nog eens die kippenvleugels



Cuisse de canard confit!


Ja, want kijk,


morgen maak ik die vier soorten, de mooiste vier, en daar schreef ik al over, zie hier (alle links hier in een nieuw venster)

Buffalo wings (de klassieke; niks dat gefrituurde of dat spare ribs achtige)
Turks (met sumak!)
Jamaican jerk
Koreaans

Maar ik ga er nu anders tegenaan kijken!




Kijk

Al die recepten, en vele vele andere wereldwijd, daar zit in de marinade zout, zoet, zuur en pikant

Nou: dat ga ik nu vergelijken


Zoet

Buffalo: dunne honing
Turk: granaatmelasse (zoet + zuur)
Jerk: palmsuiker
Korea: gembersiroop, palmsuiker



Guajillo peper [goe-ahchIEljoo]
Zaad eruit, weken, versauzen
Heerlijk!


Zout

Buffalo: selderijzout en Worcestershire
Turk: hé! niks zout! nou ja, een beetje zeezout? ik proefde: nee, niet nodig
Jerk: gewoon zeezout
Korea: Thin soy



Gedroogde Hoorntjes van overvloed


Zuur

Dat is de derde belangrijkheid
Zoet zout zuur

Buffalo: appelazijn ("ciderazijn")
Turk: de al als zoetzuur genoemde granaatmelasse en natuurlijk de sumak
Jerk: limoensap en -schil, en witte wijnazijn
Korea: rode rijstazijn



Gebardeerde kip in de Römertopf


Pikant

De vierde belangrijkheid

Buffalo: groene Louisiana hot sauce
Turk: Urfa biber (zowat zwarte chilivlokken)
Jerk: scherpe mosterd en weer die groene Louisiana hot sauce
Korea: witte peper en gochujang



Verse knof
Ietsje schillen en dan in schijven, of heel in een ovenschotel


En wat zit er altijd bij?

Knof!!!!!!!!!!!!!!!!!


En wat voor vloeistof?

Buffalo: tsja, enkel wat olijfolie als "vloeistof"...
Turk: witte wijn of bier
Jerk: Corona of zo
Korea: soju



Mock duck
(Seitan)


En wat zit er per recept specifiek bij?

Buffalo: ongerookt zoet paprikapoeder
Turk: tomatenpuree
Jerk: ui, tijm, iets kaneel, nootmuskaat
Korea: steranijs, sesamolie van geroosterd zaad



Pomme soufflé



Ik maakte nóg een mooie

met lemon curd!


Zie hier (ff scrollen)



En ik maakte ook nog een mooie Suri met gember en tomaat

Zie hier


En verdomd, nog later maakte ik de aller-allermooiste

Zie hier
(Ff scrollen)



  
Uhh, ik zette het nieuws wat te vroeg aan, en verdomd, ik viel midden in de nationale slijmsliert Jamai, Gristus...

De wandelende reclame voor erectiepillen