donderdag 19 april 2018

Nogmaals: patatten




Zoals al aangekondigd

Ik heb vier aardappelgerecht-foto's zonder recept, en twee recepten maar daarbij geen foto...


Hierboven sukadelap, wortel en friet

Zou dat (ex de friet) uit de sous vide zijn geweest?
Of ex de friet uit de slow cooker?
Geen idee



"Kip aardappel pepers" heet het
Al sla je me dood...
Het lijken me Morita pepers


Friet

Met runderstoof in Bockbier, en wortel

Ja; bij runderstoof altijd wortel...


Ik schreef het al eerder: nooit runderstoof met dunne lappen

Boter spekjes...
Ui, knof, soepgroenten (zonder wortel)...
Laurier, tijm, kruidnagel, peperbolletjes...
Wortel...
Bouillon...

Iets binden met Beurre manié

Lappen bruinen in hete boter

In de andere pan, en daarbij jus gemaakt van de aanbaksels (gebruik dus -nooit- een anti aanbakpan)
Bockbier... bouillon...

De oven stond op 100°, een uur erin

Oven lager (90), vier uur

Die friet was wel speciaal
Waar las ik dat
Engels

Snijden, spoelen
Net onder water
Malt vinegar
Vier uur in de koeling

Afgieten en droogdeppen
Voorbakken op 140°
Koelen

Afbakken op 180°

Serveren met Malt vinegar erover



Tomate provençale
Met lamsschenkel en kriel
Al sla je me dood


Ovenaardappelen

Met zoete ui en stukjes gewokt varkensvlees die door cassavebloem gehaald zijn


Boter, zoete ui, langzaam stoven zonder deksel
Wat witte wijn, hoog vuur, zout, Tabasco, knof, deksel, laag vuur

Rauwe aardappelschijven (niet te dun) door olijfolie gehaald in de oven
Regelmatig omhusselen

De tweede keer omhusselen = + de uien en gehakt dragonblad

Varkensvlees wokken



O wacht!
Dit is de foto van het gerecht hierboven!
Nu herinner ik me het weer!
Ik kon de cassavebloem niet vinden en nam een varkenshaas...



Jezus Gristus,
dat enorme gelul van die Huivers,
over dat je op een duur fornuis met een wokbrander niet de Chinese temperaturen haalt

Ja, als de vlammen van dat kutfornuis (fornuizen die apenlullen kopen à € 7.500,- en die dan denken dat ze dan wél kunnen koken) stukken minder zijn dan van die Chinese oliebrander, wat lul je dan...

Maar als je verstand hebt, dan weet je meteen wat je dan wél moet doen
Dan neem je geen wok, dan neem je een wadjan

Dat doen die peloppers ook
Die hebben weinig hout (palmhout brandt niet en andere soorten zijn alleen in de bergen voorhanden) dus die gebruiken geen gietijzer, die gebruiken plaatstaal! Die moeten koken op houtskool en dus niks laaiende vlammen

Dat zo'n aap niet kan bedenken dat je dan een wadjan op een wokbrander zet... Dat wordt nóg heter dan die Chinees!

Maar goed; bij de Volkskeuken mag je natuurlijk enkel werken als je een totale culinaire nul bent