zaterdag 19 juli 2008

Mastellen


Berichtte erover hier (alle links in nieuw venster) en ook nog hier.
Antwoord nu. Van Marieke.
Ge vergist u, ik beloofde geen recept voor mastellen tegen de hondsdolheid...
Hondsdolheid? Dat is Hubertusbrood!



Het is een Oostvlaamse specialiteit en ik ben van Westvlaanderen...
maar
hier vindt ge dat.
Uhh, maar dat zijn toch niet die bruine, van de eerste link hierboven?

Volgende bericht.

Maarten!
Ge zijt een streber.
Ook al heeft maar een persoon plezier in uw blog, dan is dat voldoende.
Ik was zeer blij met die dame die schreef dat ze zich nooit gerealiseerd had, dat ge op zo een simpele wijze olijven kunt doen smaken.
Daar gaat het om.
Gij met uw statistieken zijt een echte hollander!
Alle goeds,
Marieke

Een echte Ollander!
Die dame (dame) was Diny, mag ik aannemen?

En het gaat trouwens over december (hier). Of ik me dát nog herinner... En trouwens: ge zoudt me het weekend met rust laten...

Dat onze(!) Maarten het volgende schrijft, verwondert me zeer: "Tonijn is een van de weinige vissen waarbij rode wijn smaakt". Nog niet zo lang geleden dronken we bij een kreeft een mooie rode Bordeaux.

Kreeft is geen vis.

Het zijn vooral de Belgen en de Fransen, die vlot rode wijn bestellen bij vis. De kreeft was ‘à la nage’, en met fijne groenten. En daar geraken we er: het drinken van rode of witte wijn wordt meer bepaald door hoe de vis is klaargemaakt, dan dat het om vis gaat.
Helemaal mee eens.

Een paar voorbeelden. Bij inktvis, gesmoord in tomaten met look, kan een jonge frisse (gekoelde) rode wijn prima,
Inktvis is ook geen vis. En natuurlijk; zie het recept op dit blog van octopus gestoofd met rode wijn. (Uhh, keek het even na, staat er nog niet in. Morgen.)

Bij een vis gestoofd met diverse groenten ook. Een forel, waarin tijdens het bakken een stukje knoflookboter in de buikholte is meegegeven smaakt prima met een frisse Pinot Noir uit de Alsace, zelfs bij een ‘truite au bleu’, maar een truite à la meunière geserveerd met wat perselle en citroen weer niet.
Het is ook een kwestie van persoonlijke smaak. Ik vind -vooral- forel met rode wijn niks.

Ook een frisse tong gebakken in boter en verder niets, vraag om een frisse Loirewijn, maar ook weer geen 'Sjáárdonjée'.
OK, rode Loirewijnen "kunnen" meer dan andere rode. En wat uw 'Sjáárdonjée' betreft: ik ben lid van ABC; All But Chardonnay. Hier.

Beaujolais, jonge Provence wijnen, en vooral de Pinot Noir, lenen zich uitstekend licht-gekoeld in een emmer(*) voor visgerechten.
Bij crustacés, oesters, mossels etc. hoort er natuurlijk een mooie witte wijn bij. Bijvoorbeeld een frisse naar zeewind ruikende Gros Plant sur Lie uit Nantes, die ge hier tevergeefs zoekt. Of een jonge rode Sancerre! Was dat een vergissing omdat ge toch aan het mopperen waart, of meent ge dat echt?


Het ging om simpele, hier voorradige wijnen vs. simpele hier voorradige vis.
Maar op uw manier hebt ge volkomen gelijk. Chapeau.

Een bescheiden, maar zeer professioneel stukje vindt ge hier bij een Parijse sommelier.
Marieke


(*) Voor een bijzondere wijnemmer, in mijn trotse bezit, verwijs ik naar de foto. Na de ondertekening van de Schengen Akkoorden op 14 juni 1985 op het schip Princesse Marie-Astrid, dat op de Moezel bij het Drielandenpunt lag, verbleven politici en gevolg op het bekende Château de Schengen. Politici blijven nu eenmaal onbetrouwbare gasten met grijphandjes……



Graag wat meer uitleg.

Laatste van en voor vandaag.

Maarten!
Slecht nieuws voor u!
Ik heb nog wel 1.000 schone gerechten uit de klassieke keuken voor u!
En alle gebaseerd op een simpele en eerlijke keuken!
En ge ziet het aan mijn rood/wit carreaux tafelkleedje en de granieten aanrecht, dat ze allen origineel voor u gemaakt en gefotografeerd worden...
Ik speel niet met uw voeten!

Dit is geen slecht bericht, dit is een erg goed bericht. Alleen die voeten, die begrijp ik niet. Het is juust seffens dat mijn kennis van het Vlaams beperkt is, amaai.
En kunnen we een foto krijgen van dat kleeje en aanrecht?

Dank!