vrijdag 18 juli 2008

Bericht van Diny


Ik houd me altijd redelijk op de vlakte en probeer zeer genuanceerd te reageren op je blog, maar... hoe kun je nu niet houden van Playtime als je wel van Tati houdt??
Tsja, het is een andere Tati. Niet "mijn" Tati. (Voor nieuwkomers: zie linksonder link Literatuur etc.)



Topfilm wat mij betreft, ik kan je zeggen dat ik vaak als een soort Tati naar de wereld kijk als ik na enige tijd Nigeriaanse bush weer in Nederland ben! Bovendien verwijs je wel naar de fameuze Tati-site waarin veel verwijzingen naar Playtime...

Foto's van de kwarteleitjes volgen binnenkort. Ik heb me eens laten vertellen dat ieder kwartelvrouwtje haar eigen ei-afdruk produceert en dat je aan het eitje de kwartel zou kunnen herkennen. Ik heb daarover evenveel bijval als ontkrachtingen gehoord, ik ben er dus nog niet uit. Wat zeker waar is, is dat als de vogeltjes in de stress geraken -bijvoorbeeld van het ene hok naar het andere vervoerd dienen te worden- ze spierwitte of egaal gekleurde zachtgroene eitjes produceren.
Interessant, werkelijk. Maar ik weet er niks van. Misschien kan je het gewoon uitproberen, foto's makend? Dat haalt de krant!

Mijn vragen van vandaag:
1)Tivall hebben we natuurlijk niet, wel zelfgemaakte tofu met niet-gemanipuleerde bonen (de boontjes zijn zo KLEIN dit jaar en we moeten alle steentjes er met de hand tussenuit zoeken). Erg lekker om de tofu te grillen in een grillpan met wat geblancheerde en rauwe groente en pindasaus met veel kentjoer,

Kentjoer: een van mijn favoriete kruiden! Zie onderaan hier (alle links in nieuw venster).



Gedroogd

een soort gado-gado dus. Ik heb verse kentjoer uit een toko in Assen meegenomen en ga deze proberen te planten, heb je nog wat tips om op succesvolle wijze een paar vierkante meter kentjoer/kencur te produceren?
Nee, ik vrees van niet. Het is familie van gember, laos, kardamom, dus ik dacht zanderige grond. Ze hebben wortelstokken, dus zijn ze voorbereid op tijden van droogte. En geef ze die ook! Het is een caudiciforme plant, een knol-vormende. De knol dient om de droge tijd te overleven; plant sterft dan boven-knols af. Er is overigens botanische discussie over of eenzaadlobbige knolvormers (denk aan een tulpenbol) wel caudiciform genoemd mogen worden; volgens sommigen geldt dat alleen voor tweezaadlobbigen (denk aan knolselderij of suikerbieten.

Goeie site van een vriend van mij hier.



Vers
Kaempheria galanga
Zie de onvolprezen site van Katzer (over kruiden) bij de links aan de linker kant, onder Handige links.

2) Ik heb Thaise 'rode vita rijst' van dezelfde toko gekocht omdat het me interessant leek. 20 Minuten koken/stomen is te kort, dus dat ga ik verlengen. Weet jij wat dat is? Halfgepelde basmati-/pandan-rijst?
Rode rijst is gewoon een andere soort. Kan je mooi gebruiken om kinderen te laten zien hoe rijst groeit, want je kan het zaaien, iit. andere rijstsoorten. Wel de pot zéér vochtig houden.
Uhm, koken is niet simpel. Iets tussen gewone en zilvervlies in. Moeilijk om het niet pappig te krijgen.

3) Binnen een week voorzie ik een aubergine-oogst van vele kilo's meer dan wij kunnen behappen. Wat kan ik daar mee doen? Ingevroren baba ganoush
BG is wat me het eerste wat me te binnen schoot.
Maar doe ook eens een Google op eggplant caviar:



Wordt dikwijls hetzelfde genoemd maar dat is het niet precies.

of andere auberginegerechten vind ik minder geslaagd dan verse, kun je aubergines ook inmaken of zoiets? Mocht je overigens ooit baba ganoush maken, meng dan door het vruchtvlees van de zwartgeblakerde aubergines naast de komijn, limoen, munt, knoflook en tahina ook een handje vol ontvelde (niet geroosterde) en fijngewreven amandelen. Deze geslaagde tip kreeg ik van een Libanese kennis.
Doe eens een poging om aubergine te drogen.
Schijven, flink zout, na 10 minuten draaien, flink zout, zout erafwrijven, uitknijpen maar níet onder de kraan, zoals gebruikelijk. Moeten nog redelijk zout zijn. Drogen op een rek. Dat zout krijg je er wel weer uit als je ze weekt.
En ja! Ik wist wel dat het kan! Zie hier en andere results op Google eggplant dry dried.



Hangt ergens hier. Waar? Geen idee. Zal dat blauwe spul wel zijn.
En wat de rest is? Al slajemedood.
Waanzinnige foto trouwens...

Zo, bedank Marieke dan namens mij hartelijk voor haar antwoord, ik lees haar bijdragen met heel veel plezier!

Groeten,
D.


Dank!