zondag 29 september 2019

Restaurant recensies



Vandaag foto's ossenstaart kroketten
Goristus wat waren die grandioos lekker!
Zie het recept aan het eind van het verhaal hier
(Alle links hier openen in een nieuw venster)


Restaurant recensies dus


Ik ken ze enkel uit de Volkskrant
(Een groot geluk dat de Nationale Culinaire Blaaskaak Smak van Dinter dienaangaande afgeserveerd is)

Maar wacht, ik ken ze ook uit NRC
Maar staan die er nog in?
Ik lees dat gezonken kwaliteitsschip, de Titanic van de Nederlandse pers niet meer
Nee...
Die Janneke Vreugdeloos die haar kookrubriek gebruikt om te liegen over haar scheiding
En die Joel Broekbaard, de meest afstotelijke man van Nederland
Doemenelol

En wacht! Volgens mij heb ik laatst ook wat gepubliceerd over die Petra Mossel, die in Amsterdam restaurants beoordeeld
Parool?
Nou, ik ga het niet opzoeken hoor, want dan krijg ik hem drie dagen niet omhoog



Hier zie je goed dat die stukken ossenstaart op hun vleeskanten ingesneden zijn
Ná het bakken, vóór het bouillon trekken
Vooral dunne stukken gebruiken
Die stukken per wervel gesneden, én dwars in tweeën geslagen
Opdat je lippen op mekaar gaan plakken als je die bouillon proeft!


Maar goed

Volkskrant

Bord'eau


Er wordt daar vanaf nu niet meer in gangen gekookt maar in "smaakprofielen"
U ken ik niet, maar ík denk dan Je vreet het zelf maar

"Dat moet ervoor zorgen dat de gerechten van u en uw tafelgenoot altijd volstrekt identiek zijn"
Maar waarom dan toch?
Dit klinkt als stiekeme peperdure nep
"Ken u ff uw broek laten zakken en voorover gaan staan"

Die Versprille, ik kan die naam nooit onthouden en die voornaam ook niet, Hitske?, die heeft wel gelijk als ze schrijft "[die smaakprofielen] lijkt me vooral een moeilijk doenerige oplossing voor een niet-bestaand probleem"

Een opmerking, over dat "hotseklotsende zuur": als je daar "pekelige olijven" bij doet, dan gaat dat zuur inderdaad hotseklotsen, want zout versterkt zuur

"vadouvankerrie" heet gewoon vadouvan hoor

Gnocchi zijn "log en degig", "te lang bewerkt waardoor het gluten is gaan werken"
Onzin
Gewoon de klassieke gnocchi fout: teveel bloem
Niks "deeg"! Beslag! Met twee lepels maken, net als quenelles!

"pequillo pepertjes"
Pimientos del Piquillo, ja

Eten gaat terug naar de keuken en wordt dan weer op tafel gezet
Koud
"Ik kan me voorstellen dat zoiets eens gebeurt"
Nou, ik niet hoor! En al helemaal niet in een patsertent waar je je scheel betaalt
[Hier ging wat mis. D'r zat een haar in d'r eten, waarop dat eten schielijk onder haar weggetrokken wordt, naar de keuken, en koud (dus enkel de haar eruit gehaald!) terugkwam. Over die haar schreef ze "Ik kan me voorstellen dat zoiets eens gebeurt". Ja, zeker, dat gebeurt. Als je in een shittent gaat eten waar dat getatoeëerde knotjes- en viezebaardenvolk in de keuken staat zonder petje op, zoals tegenwoordig erg popi is.]



De geconcentreerde bouillon


Pure C

Van Sergio Herman

(Ik hoor alom dat het vooral saus verf toeters en bellen is)


"Naast The Jane in Antwerpen voert hij thans liefst drie zaken in Cadzand-Bad: Pure C en Blueness in het hotel, en Air Republic bij de jachthaven, plus nog een in de planning voor volgend jaar."
Maar dan weet je toch dat dit een luchtbellenfabriek moet zijn?!

"is ingericht in die luxe, ontspannen, Ibiza-beachhouse-achtige stijl, met hier en daar een stuk gebleekt drijfhout of bijvoorbeeld een in leder gehulde steen. Er staat, nogal hard, navenant glijerige loungemuziek aan."
Als je daar voor je plezier gaat zitten, dan ben je of een pooier, of een gemankeerde pooier, of je hebt pooier willen worden maar het is nooit gelukt

"kookt Bakker juist ook met de minder voor de hand liggende producten: kreukels en wulken, hondshaai"
Hoezo minder voor de hand liggend??
Ik kookte er 30 jaar geleden bij de Blauwe Blazer al mee
Op de Veluwe Godverdomme!

Ook "minder voor de hand liggend": "tongschar op de graat en scheermes"
Wat is daar Godklere minder voor de hand liggend aan??

Flikker op!



Het krokettendeeg


Het sprookjesachtige, hysterisch grote kinderrestaurant Hans en Grietje in Zeewolde

"een waar pannekoekenpaleis met een heksenthema en zevenhonderd zitplaatsen"


"pannekoekenhuis Hans en Grietje is prachtig gemaakt, met veel oog voor detail"

"Tegenover de open keuken, waar piepjonge koks de pannekoeken omdraaien"
Dat scheelt in de kosten
Je neemt ze steeds als stagiair in dienst, en wat moet je nou weten om pannenkoeken te bakken uit klaarstaand beslag, en erop te doen wat op het lijstje staat?

"Er zijn gehaktballetjes die naar maggipoeder smaken, nogal rubberige, zweterige blokjes jonge kaas, zielige, bleke kipkluifjes in groothandelsmarinade, slecht aangemaakte sla, wattig brood met suffe knoflooksaus."

"De grote pannekoeken zijn degig en slap in plaats van knapperig en mals. De kinderpannekoeken (we hebben er één met spek en één met appel) volstaan best."

U mag het allemaal zelf weten